לקראת הדיון בהצעת חוק משק הגז הטבעי ביום ד 11.6.14

לקראת הדיון בהצעת חוק משק הגז הטבעי ביום ד 11.6.14

איכות השלטון לחברי וועדת הכלכלה: יש להעמיד בפני הוועדה חוות דעת הממונה להגבלים עסקיים טרם דיון בהצעת חוק משק הגז הטבעי

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברי וועדת הכלכלה בבקשה כי אלו ידרשו מהממונה על ההגבלים העסקיים לגבש חוות דעת מקצועית אשר תכלול ניתוח כלכלי מקיף אשר יוודא שהצעת חוק משק הגז הטבעי לא תפגע בתחרות

לקראת הדיון בועדת הכלכלה הצפוי להתקיים ביום רביעי (11.6.14) בחוק משק הגז הטבעי (תיקון – הגברת התחרותיות), התשע"ד-2014, פנתה התנועה לאיכות השלטון לחברי וועדת הכלכלה. בפנייה, מדגישה התנועה לאיכות השלטון כי על חברי ועדת הכלכלה מוטלת האחריות, מתוקף מחויבותם לציבור, שלא להצביע על הצעת חוק בעלת אופי כלכלי, מבלי שזו נבחנה על ידי הרגולטור האמון על הגנה וקידום התחרות במשק. לאור זאת, על חברי הועדה לדרוש מהממונה על ההגבלים עסקיים לגבש חוות דעת מקצועית אשר תכלול ניתוח כלכלי מקיף על מנת לוודא שהצעת חוק משק הגז הטבעי לא תפגע בתחרות בענף הגז הטבעי אשר כבר היום סובל מהעדר תחרות. זאת ועוד, על חברי הועדה לוודא שעמדה זו מובאת לפניהם טרם הדיון בהצעת החוק ואף לפעול לדחיית הדיונים אודות ההצעה באם עמדה זו לא תעמוד לרשותם במועד הנדרש.

לגישת התנועה, לאור בעיות התחרות הקשות הקיימות היום בענף הגז הטבעי ואף לאור העובדה שמעולם לא התפתחה תחרות בענף הנפט, הצעת החוק עשויה להיות מסוכנת למשק הישראלי. שהרי, מכיוון שנפט וגז טבעי הינם מוצרים חלופיים אחד לשני, מעורבותם של גורמים מתחום הנפט בענף הגז, עשויה להשפיע לרעה על ההיתכנות שתתפתח תחרות בענף הגז הטבעי בישראל.

כחלק מהבדיקות הנדרשות, מצופה מהממונה לבחון האם הנפט והגז הטבעי אכן מהווים מוצרים תחליפיים אחד לשני. במידה שכן, מצופה כי יכריע מהי מידת התחליפיות שלהם ומה מידת ההשפעה של כל אחד מהענפים האחד על השני. בנוסף, נדרש לערוך סקר שוק אשר בוחן את המתחרים בשני הענפים וקשרי האחזקות ביניהם. זאת, לצד כל בדיקה נוספת שהממונה יראה כהכרחית לקביעת עמדתו בנושא.

יש לציין כי דרישה זו מתחייבת במיוחד לאור העובדה שהממונה אף לא הציג את עמדתו בפני ועדת השרים לענייני חקיקה אשר אישרה את הצעת החוק. זאת, מכיוון שועדת השרים החליטה שלא לאפשר לו את הארכה שביקש על מנת להגיב באופן רציני להשלכות הצעת החוק.

פרסום בכלכליסט
פרסום בדה מרקר