נבחרת הדירקטורים איכות השלטון לשרים ישראל כץ, מאיר כהן, סילבן שלום ונפתלי בנט: מדוע טרם מונו דירקטורים בחברות הממשלתיות כנדרש על פי דין?

נבחרת הדירקטורים איכות השלטון לשרים ישראל כץ, מאיר כהן, סילבן שלום ונפתלי בנט: מדוע טרם מונו דירקטורים בחברות הממשלתיות כנדרש על פי דין?

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, שר הרווחה והשירותים הציבוריים, מאיר כהן, שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, פיתוח הנגב ושת"פ אזורי סילבן שלום ושר הכלכלה והמסחר נפתלי בנט מבקשת לדעת מדוע טרם מונו דירקטורים בחברות הממשלתיות שבסמכותם, כנדרש על פי דין.
רקע
בתקופה האחרונה פנתה רשות החברות הממשלתיות לציבור על מנת ליצור סל מועמדים אשר ראויים לכהן כדירקטורים בחברות ממשלתיות. למועמדים אלו, נערך הליך מיון ארוך ומקיף ובסופו נבחרה קבוצה של אנשים, אשר מכונים "נבחרת הדירקטורים". כחלק מהליך זה, נערכה לפני כחודשיים פנייה מטעם רשות החברות הממשלתיות למשרדי השרים, כאשר בה פורטו שמותיהם וקורות חייהם של המועמדים המומלצים על ידי הרשות לכהן כדירקטורים בחברות הממשלתיות אשר פועלות בתחומי הפעילות של השרים.
מטרתו של הליך זה, המכונה "נבחרת הדירקטורים", הייתה לאתר את המועמדים המקצועיים ובעלי הניסיון, המתאימים ביותר לכהן בתור דירקטורים בחברות ממשלתיות, בהתאם לצרכי החברה הספציפית. יש לציין כי מטרתו של הליך זה הוא לסייע ולייעץ לשרים, אך אין הוא מחליף את סמכותם אשר ניתנת להם מכוח החוק, למנות דירקטורים. יחד עם זאת עד ליום זה לא מונה אף דירקטור בחברות הממשלתיות אשר לגביהן פנתה אל השרים הרשות והציעה רשימה של מועמדים מתוך "נבחרת הדירקטורים".
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני השרים כי מינוי דירקטורים מקצועיים ומנוסים הוא תנאי הכרחי לניהול תקין של החברות הממשלתיות אשר כידוע בעלות השפעה רבה על המשק: "מינוי ראוי חיוני לניהול ערכי ומקצועי של החברה ועשוי להשפיע על כל דרגי העבודה בחברה".
עוד מציינת התנועה לאיכות השלטון בפני השרים, כי התנועה רואה ערך עליון בבחירת מועמדים מתוך "נבחרת הדירקטורים" וסבורה כי זהו הליך המינוי הראוי ביותר. שהרי, אין ספק כי הליך המסדיר מינוי דירקטורים על בסיס יצירת מאגר ייעודי של אנשי מקצוע אשר מלכתחילה עברו הליך סינון קפדני ועומדים בקריטריונים של מקצועיות וניסיון גבוהים במיוחד, מבטיח כי אנשים ראויים ואיכותיים יפקחו ויבקרו את עבודת החברות הממשלתיות.

פרסום ב Funder