התנועה לאיכות השלטון למשרד לשירותי דת: יש להסדיר את תעריפי הקבורה למי שיאנו תושב ישראל

התנועה לאיכות השלטון למשרד לשירותי דת: יש להסדיר את תעריפי הקבורה למי שיאנו תושב ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד לשירותי דת בקריאה להסדיר בחקיקה את תעריפי הקבורה של יהודים שאינם תושבי ישראל.

התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד לשירותי דת לאחר פניות שהגיעו למשרדי התנועה בעקבותיהם נראה כי בבית הקברות הישן בצפת נקנתה לכאורה בספטמבר 2013 חלקת קבר לרב שרגא ברג ז"ל, שלא היה תושב ישראל, וכן 56 חלקות נוספות לבני עדתו שאף הם אינם תושבי ישראל. על פי דבר התלונה, חלקות הקבר נקנו לכאורה במאות אלפי דולרים ובבית קברות שמוגדר כבר כסגור לקבורה, וזאת – כך נטען – ללא פיקוח וללא נוהל ומעקב מסודרים של רשויות השלטון.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני המשרד לשירותי דת כי מיקום קבורה ותעריפי הקבורה בישראל מוסדרים בחוק שירותי הדת היהודיים, הביטוח הלאומי ובחוק הביטוח הלאומי. יחד עם זאת, תעריפי קבורה ליהודי שאינו תושב ישראל או למי שניקבר בבית עלמין סגור, אינם מוגדרים ואינם קבועים בחוק. לכאורה, התעריפים והמיקום נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הגוף האחראי לקבורה. ואכן, לפי הפניה שהגיעה לידיעת התנועה לאיכות השלטון, נכון לעכשיו חברה קדישא בצפת גובים לכאורה כראות עיניהם.
התנועה לאיכות השלטון רואה בחומרה את הלקונה בה מתיר לכאורה החוק שיקול דעת בלתי מוגבל לחברות הקבורה ומאפשר להן לכאורה להשיא רווחים כאוות נפשן, וזאת על חשבון קרקעות ששייכות לציבור כולו. למיטב ידיעת התנועה לאיכות השלטון, חברה קדישא בצפת מוכרים שטחי קבורה בבתי קברות שאינם פתוחים לציבור הרחב וכן עושה היא זאת בסכומים אסטרונומיים, הכל לכאורה ללא בקרה וללא פיקוח. כמו כן, ברי כי העדפה של בעלי ממון, שאינם תושבי המדינה, פוגעת בשוויון ובאה על חשבון התושבים.
זאת ועוד, לפי חוק, לחברות קבורה יש חובת דיווח לשר שבו מפורטים הכנסות והוצאות, פרוט חלקות קבר וכדומה ודין החשבון זה מחויב שיהיה פתוח לעיון הציבור. דו"ח זה, למיטב ידיעת התנועה לאיכות השלטון, טרם פורסם לעיון הציבור.
נוכח הדברים, התנועה לאיכות השלטון מבקשת מהמשרד לשירותי דת השיב מדוע המשרד אינו מסדיר בחקיקה את תעריפי הקבורה של יהודים שאינם תושבי ישראל בביתי העלמין בכלל. כמו כן, מבקשת התנועה לאיכות השלטון להשיב איזה שימוש יעשה בסכומי עתק ששולמו לבתי הקברות.