התנועה לאיכות השלטון בפנייה למבקר המדינה:יש ליזום ביקורת מערכתית בסוגיית מוקדי החירום

התנועה לאיכות השלטון בפנייה למבקר המדינה:יש ליזום ביקורת מערכתית בסוגיית מוקדי החירום

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד) למבקר המדינה כב' השופט (בדימוס) יוסף שפירא בקריאה לבחון את סוגיית התנהלות מוקדי החירום
התנועה לאיכות השלטון מציינת בפני המבקר כי אירוע קשה, בו נרצחו שלושה מבניה של מדינת ישראל בידי מחבלים שפלים, חשף את עוצמתו וחוסנו של העם בישראל. אך גם ליקויים קשים ביותר בפעילות מוקדי החירום, ליקויים, אשר פוגעים פגיעה קשה בתחושת הביטחון של אזרחי המדינה, באמונם ברשויות ואשר עלולים אף להביא לפגיעה בחיי אדם.
הפגיעה הקשה באמון הציבור ובתחושותיו, הועצמה שבעתיים, נוכח הפער בין האופן בה מפכ"ל המשטרה, שר הביטחון ובכירים אחרים תיארו את שיחת המוקד לבין האופן בו היא נשמעת בפועל. התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני המבקר כי הליקויים שהתגלו בהצטבר עם פרסומים ותלונות על ליקויים בתפקוד מוקדי החירום באירועים קשים אחרים בשנים האחרונות, מחייבים טיפול ומתכבדת לבקש מכבוד המבקר ליזום ביקורת מערכתית בנושא.
בין היתר סבורה התנועה, כי יש לבחון את סוגיית ההכשרה המוענקת למוקדנים בתחומי הסיוע השונים, עזרה ראשונה, תקלות חירום ברכב, הימלטות משריפה ותפקוד במצבי חירום נוספים; כמו גם ההכשרה כיצד להתמודד עם אדם במצוקה, כיצד לדלות מידע חיוני לצורך הענקת סיוע ועוד. כן יש לבחון את הנהלים הקיימים, בין היתר הנהלים בדבר סיווג שיחות, אופן התגובה להן, הצורך בהאזנה נוספת להקלטת השיחה, כדי לעמוד על טיבה, הצורך בבירורים מול קרובי בעלי הטלפון ממנו בוצעה השיחה וכד'. כן עולה השאלה לגבי האמצעים לזיהוי, לאיתור מיקום ולסיוע העומדים לרשות המוקדנים וההנחיות לעניין השימוש בהם. כמו כן, לעמדת התנועה ראוי אף לבחון את סוגיית התיאום וקישור בין מוקדי הסיוע וגורמי הביטחון בעיות בתיאום קיימות אף בין מחוזות מוקדי המשטרה השונים כפי שמכיר כל אזרח שהתקשר למוקד המשטרה ונענה כי הגיע אוטומטית שלא בטובתו למחוז הלא נכון.
התנועה לאיכות השלטון קוראת גם לבחון את נושא איחוד מוקדי החירום, למוקד ארצי. נראה כי איחוד כזה יוכל לרכז כוחות מקצועיים ומוכשרים בתחומי החירום השונים ולהעניק סיוע איכותי רב תחומי, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. בכך הגיון ענייני, תקציבי ומקצועי.