חשש לניגוד עניינים של מנהלת מנהל התכנון

חשש לניגוד עניינים של מנהלת מנהל התכנון

התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין קראו לגרוע מהדיון את נושא התיקון המוצע של מכלולי הנוף בתמ"א, ההוראות והתשריטים גם יחד, ולהקפיא את המשך הדיון בנושא זה עד שילובן וגיבוש מחדש בראשות צוות של מנהלת מינהל התכנון, גב' בינת שוורץ, לא תהיה כל נגיעה אליו.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למועצה הארצית לתכנון ובניה ולמשרד הפנים בעקבות פניה שהגיעה למוקד עמותת "אדם טבע ודין" בה נטען כי בן זוגה של מנהלת מינהל התכנון, מר דודי רוסו, נשכר ע"י יזמית תכנית אתר תקשורת גלאון, כדי לקדם את עסקיה, וכי החברה היזמית כבר שילמה מעל 4.5 מיליון ₪ עבור הקרקע לרמ"י, דבר אשר, יש להניח, מחזק מאד את האינטרס שלהם באישור התכנית.
התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין מציינות כי התכנית נדחתה ביום בועדה המחוזית דרום, מאחר שמתקן תקשורת גדול אינו כלול בתכליות שניתן לאשר במכלול נופי. על החלטה זו הוגש למועצה הארצית ערר שנדון אך טרם הוכרע. זאת ועוד, התיקון הכולל לתמ"א 35, מקודם על ידי מינהל התכנון בראשות ובהובלת הגב' שוורץ. בנוסף, חשוב עוד לציין כי בהמלצות צוות המעקב אחר יישום תמ"א 35, שהוגשו טרם כניסתה לתפקיד של גב' שוורץ, לא נכללה ההמלצה לאפשר הקמת מתקני תשתית במכלולים הנופיים, ותוספת זו, שיש לה כמובן השלכות מרחיקות לכת מבחינה סביבתית, נוספה רק במהלך כהונתה של הגב' שוורץ בתפקידה, ועולה החשש לכאורה, שאף על ידה בפועל.
כמו כן, מיותר להזכיר בהקשר זה את ההלכות המשפטיות המחייבות בנוגע לצורך להימנע מניגוד עניינים, שכן הלכות אלו מחייבות להימנע קודם כל מניגוד עניינים פוטנציאלי. ואילו כאן המדובר בחשש כבד להרבה יותר מפוטנציאל, שכן התיקון שמקדמת הגב' שוורץ, אם יאושר, צפוי להביא לרווח כלכלי ולתועלת עסקית ישירה לה או למקורביה. אף אחד הרי לא היה רוצה לחיות במדינה שבה לא ניתן לדעת אם מי שמקדם אפשרות חדשה לבניה מאסיבית בשטחים הערכיים והמוגנים ביותר שלה, עושה זאת כי באמת לדעתו השמירה עליהם מעט מוגזמת, או שהוא עושה זאת מסיבות אישיות נסתרות כלשהן.
על כן, כדי להבטיח תקינות משפטית של שינוי התמ"א ולא לפגוע בניראות הציבורית של הליך חשוב זה, יש לנקוט בשני אמצעים מיידיים לתיקון המעוות. ראשית, יש להקפיא את הדיון לפחות בכל רכיבי תיקון תמ"א 35 הנוגעים למכלולים נופיים, שאין בו דחיפות כלשהי ולעומת זאת כל פגיעה בו יכולה להוות בכיה לדורות, ולהתחיל את הדיון בו מחדש, ללא כל מעורבות של גב' שוורץ ושנית, יש לחשוף לעין כל את הסכם ניגוד העניינים של גב' שוורץ, משום שכפי שמוכיח מקרה זה, נדרשת ללא ספק בקרה נוספת ביחס למעורבותה בהליכים התכנוניים השונים.