התנועה לאיכות השלטון לשרים חברי וועדת השרים לענייני חקיקה: הצביעו בעד החלת השקיפות בוועדה

התנועה לאיכות השלטון לשרים חברי וועדת השרים לענייני חקיקה: הצביעו בעד החלת השקיפות בוועדה

כחלק ממאבק מתמשך של התנועה לאיכות השלטון למען שקיפות הצבעות וועדת השרים חלענייני חקיקה, פנתה היום (יום ד') התנועה לחברים בוועדה בקריאה להצביע בעד החלת שקיפות ולמילוי החובה הבסיסית לציבור.
לקראת הדיון הצפוי להתקיים ביום א הקרוב (13.7.14) בו צפויה לעלות הצעת חוק השרה, ח"כ ציפי ליבני, העומדת בראש ועדת השרים, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשרים חברי הוועדה. על פי ההצעה, הצבעותיהם של השרים בוועדה יהיו שקופות לציבור.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה לשרים חברי הוועדה כי לא ניתן להצדיק, במדינה דמוקרטית, הימנעות מפרסום הצבעות מקבלי ההחלטות לציבור הרחב. זאת מאחר כי על אף תפקידה המכריע של ועדת השרים, ענייניה נערכים במחשכים, ללא פרוטוקול ואף מבלי שהציבור יודע מי מבין נבחריו תמך בהצעה זו או אחרת. המידע היחיד המועבר לציבור היא ההחלטה הסופית של הוועדה. כל זאת כאשר אין עסקינן בסודות מדינה ובוודאי שלא במידע, אשר עלול לסכן את ביטחון אזרחי המדינה- כל שמדובר כאן הוא בעמדתו האישית של כל אחד ואחת מהחברים בוועדה, אשר הינם מחוייבים לחשוף בפני ציבור הבוחרים.
הציבור מעוניין וזכאי לדעת כיצד יצביעו נבחריו בכל הצעות החוק המובאות בפני הוועדה – זכותו הבסיסית של הציבור הינה לדעת האם נבחריו דבקים בערכים עליהם הצהירו בבחירות, להכיר את נבחריו ולדעת כיצד הם בוחרים, ולדעת מה עמדתם בנושאים הרלוונטיים העולים על שולחנה של הוועדה. משמעות הותרת הצבעות השרים החברים בוועדה בעלטה משמעה פגיעה קשה בשקיפות ההליך הדמוקרטי, המאפשרת לשרים החברים בוועדה להתנער בקלות מהבטחותיהם לציבור, מבלי שלאיש תהיה יכולת לדעת זאת.
התנועה לאיכות השלטון מוסיפה כי התנהלות המונעת מן הציבור לדעת כיצד הצביעו נבחריו וכיצד אלו משפיעים, על הנורמות שיתקבלו מתנהלת בניגוד מוחלט לכיוון המבורך בו צועדת הרשות המחוקקת בשנים האחרונות להגדלת השקיפות והחשיפה הציבורית של עבודת הכנסת, בפרסום תוצאות הצבעה שמיות, צילום הוועדות, ואף תיעוד שמי של הצבעות חברי הכנסת בוועדות.
התנועה לאיכות השלטון קוראת לחברי ממשלת ישראל להצביע בעד החלת שקיפות בוועדת השרים, לפרסום הצבעותיהם של השרים והשרות בנושאים שונים, ובמילוי חובתם הבסיסית לציבור בוחריהם, ולציבור בישראל בכלל.