לקראת דיון וועדת הכלכלה בהצעת החוק להסדרת הצבת כוורות וייצור דבש

לקראת דיון וועדת הכלכלה בהצעת החוק להסדרת הצבת כוורות וייצור דבש

איכות השלטון לחברי וועדת הכלכלה:
ההצעה סובלת מקשיים אשר עשויים לשמר את המצב הקיים

התנועה לאיכות השלטון הגישה נייר עמדה לחברי וועדת הכלכלה של הכנסת לקראת הדיון בוועדת השרים בהצעתהחוק להסדרת הצבת כוורות וייצור דבש: "על חברי ועדת הכלכלה לנצל את ההזדמנות שנקרתה בפניהם ולדאוג שעיצובו של ההסדר המתגבש באמצעות הצעת החוק יטיב עם ציבור הצרכנים ועם ציבור מגדלי הדבורים כאחד, יטפל בריכוזיות ובהיעדר התחרות הקיים בענף ויאפשר לשחקנים חדשים לקחת בו חלק."

התנועה לאיכות השלטון הגישה נייר עמדה לחברי וועדת הכלכלה בו הדגישה כי משק הדבש בישראל הוא ריכוזי וחסר תחרות, מתוך כ-500 דבוראים בישראל כ-50% לערך הם מחזיקים גדולים המחזיקים בכ-80% מהכוורות. בנוסף, 63% משיווק הדבש בישראל נשלט בידי מכוורת יד מרדכי (בבעלות שטראוס), ועוד כ–17% בידי דבש עמק חפר, נתון המאפשר הפעלת לחץ על הדבוראים למכירת הדבש במחירים נמוכים.
הגוף המפקח על ענף הדבש הוא חברה פרטית הידועה בכינוייה "מועצת הדבש". בפועל, ענף הדבש סגור לחלוטין לכניסת דבוראים חדשים, הן בשל הצמצום בשטחים המתאימים לגידול דבורים והן לאור היותו של הגוף המפקח שבוי באינטרסים של חלק מהמפוקחים.

עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי הצעת החוק טומנת בחובה שינוי מבורך לפיו יועברו סמכויות האסדרה מידיה של מועצת הדבש, שהינה כאמור גוף פרטי, בעל ניגוד עניינים אינהרנטי ואשר עובדיו אינם כפופים לכללי משמעת כלשהם כעובדי ציבור, אל ידיו של גורם ממשלתי. עם זאת, ההצעה סובלת מקשיים אשר עשויים לשמר את המצב הקיים בו השחקנים הגדולים בלבד מכווינים את פעילות הענף כולו.

לפיכך נדרשים מספר תיקונים ובהם: הוצאת נציג הארגון היציג מפורום ועדת הערר על החלטות ועדת ההיתרים; הוספת אפשרות להכיר בארגונים יציגים נוספים לשם ייצוג הולם של כלל הדבוראים במשק; ניהול מרשם מקיף, שקוף ופומבי של כלל נקודות הציון להצבת כוורות בישראל ומחזיקיהן; התרים יכנסו לתוקף רק לאחר פרסום הודעה על כך. אין לאסור מתן היתרים למי שקיבל.