איכות השלטון למשרד החינוך: מדוע דרישות תנאי סף לתפקיד מנהל מחוז חרדי רוככו

איכות השלטון למשרד החינוך: מדוע דרישות תנאי סף לתפקיד מנהל מחוז חרדי רוככו

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר החינוך ולנציב שירות המדינה בבקשה להתייחס לטענה העולה בעקבות המכרז למנהל מחוז חרדי ובה הצבת דרישות מקלות ללא כל ביסוס ענייני המעלה את החשש כי המכרז נכתב כך שיהלום את מידותיהם של מועמדים אשר אינם עומדים בתנאי הסף הנהוגים במשרות מסוג אלו
רקע
בתאריך 26.06.2014 פרסם משרד החינוך מכרז לתפקיד מנהל מחוז חרדי, תפקיד אשר דרגתו מוגדרת רמה 1 – רמה 4 של דירוג 327- מפקחים נספח ז‘. התנועה לאיכות השלטון פנתה תלשר החינוך, ח"כ הרב שי פירון, המנהלת הכללית של משרד החינוך, גב' מיכל כהן ולנציב שירות המדינה, משה דיין בטענה כי קריאה של נוסח המכרז מעלה כי חלק מתנאי הסף הקבועים בו חורגים משמעותית מהנהוג במכרזים לתפקידי ניהול דומים באותה דרגת העסקה.
כחלק מהדוגמאות אותן מעלה התנועה לאיכות השלטון היא כי בהתייחס לתואר השני, כל אשר נדרש ממועמד במכרז האמור הוא כי "רצוי" כי המועמד יחזיק באחד. כן נדרש כי המועמד יחזיק בניסיון של 7 שנים בניהול מערכות ארגוניות גדולות, ניסיון בניהול ציבורי, בניהול תקציב, ובניהול עובדים- ללא כל התייחסות לתפקיד זה או אחר בכל בית ספר או מוסד חינוכי אחר. נוסף על כך, על אף שהתפקיד הינו תפקיד של מנהל מחוז במשרד החינוך, נעדרים מהמכרז הדרישה לניסיון ניהולי קודם במערכת החינוך ולחובת השכלה פדגוגית.
לטענת התנועה לאיכות השלטון הקלה זו בתנאי הסף הינה תמוהה ביותר, שעה שבמסגרת מכרזים דומים לתפקידים זהים ובדרגה דומה – ואף לתפקידים בדרג נמוך יותר פורסמו דרישות מחמירות יותר, ביניהן: דרישת תפקיד ניהולי קודם כמנהל בית ספר בארץ, ו/או כמפקח על בתי הספר בארץ, ו/או כמפקח על בתי ספר בארץ, ו/או בניהול ברמה בכירה בתחומי החינוך בארץ; חובת תואר שני; דרישת השכלה פדגוגית; דרישת ניסיון של כחמש שנות ניסיון כמנהל בית ספר בארץ, ו/או כמפקח על בתי הספר בארץ, ו/או כמפקח על בתי ספר בארץ, ו/או בניהול ברמה בכירה בתחומי החינוך בארץ.
התנועה לאיכות השלטון מביעה תמיהה מדוע דרישות תנאי סף לתפקיד רוככו, בעוד מכרזים דומים דורשים תנאי סף נוקשים יותר. הצבת דרישות מקלות ללא כל ביסוס ענייני מעלה את החשש כי המכרז נכתב כך שיהלום את מידותיהם של מועמדים אשר אינם עומדים בתנאי הסף הנהוגים במשרות מסוג אלו, ובכך פוגעת במעמד של מנהל מחוז חרדי, תפקיד בעל חשיבות ציבורית לא מבוטלת.