איכות השלטון לחברת החשמל: הדקו את הפיקוח ושנו את התנאים הקבועים בנוהל עבור הענקת חשמל חינם לגמלאי חברת החשמל

איכות השלטון לחברת החשמל: הדקו את הפיקוח ושנו את התנאים הקבועים בנוהל עבור הענקת חשמל חינם לגמלאי חברת החשמל

התנועה לאיכות השלטון פנתה לחברת החשמל בעקבות פרסומים על תשלום שלא כדין, לכאורה, של חשמל חינם לבכירים גמלאי החברה. התנועה לאיכות השלטון מבקשת לדעת כיצד מתכוונים בחברה לפקח אחר הוצאות הכספים ומבקשת גם לבחון שינוי תנאים הקבועים בנוהל החברה

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר חברת החשמל, יפתח רון ולמנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן בעקבות תלונות, שמעלות חשש להתנהלות לא תקינה לכאורה ובלתי חוקית לכאורה, מצד מספר גורמים בחברת החשמל. התלונה המרכזית, עניינה הענקת גמלת חשמל חינם לכאורה שלא כדין לבכירים בחברת החשמל שפרשו לגמלאות, וזאת בניגוד לכאורה להוראות חברת החשמל "זכאות לחשמל בתעריף עובדי חברה".
מסעיפים 10 ו-11 לנוהל, עולה כי תנאי לקבלת חשמל חינם, בכל שנה, הינו כי הגמלאים יצהירו שהפנסיה מחברת החשמל היא הכנסתם העיקרית וכי השימוש הינו לצריכה ביתית בלבד. נטען בפני התנועה לאיכות השלטון, כי לכאורה קיימים לא מעט בכירים שממשיכים לעבוד בתפקידים בעלי הכנסה מכובדת ועדיין נהנים מההטבה האמורה.
עמדת חברת החשמל, כפי שעלתה מפרסומים קודמים בתקשורת, הינה כי אין לה אפשרות לוודא כי מקבל ההטבה אינו מקבל הכנסה גבוהה יותר ממקור אחר. התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני חברת החשמל, ככל שיש אמת בדברים אלו, מן הראוי שייעשה פיקוח הדוק יותר, שיבטיח כי חברת החשמל פועלת בהתאם לאותן הוראות, שכן המדובר בסכומי כסף לא מבוטלים, אשר יוצאים בדרך ישירה ו/או עקיפה מן הציבור.
כמו-כן, נדמה אף לעניין הדרישות עצמן, קיימים ליקויים שאינם מאפשרים פיקוח כראוי. בין היתר, ההצהרה הנדרשת מהגמלאים נדמה כי חסרה דרישות לצרף אסמכתאות רלוונטיות, שיוכיחו כי הצהרתם אכן נכונה (כגון מצב חשבון בנק ואישורים מביטוח לאומי).
לפיכך, מבקשת התנועה לאיכות השלטון לדעת, הכיצד בכוות יו"ר ומנכ"ל חברת החשמל לפקח באופן ראוי ויעיל אחר הוצאות כספיות אלו כדי שיעמדו בתנאים הקבועים בנוהל ובכך למניעה של בזבוז מיותר של כספי ציבור?
כמו-כן, מבקשת התנועה לאיות השלטון לבחון שינוי התנאים הקבועים בנוהל, כדי שיאפשרו את אותו פיקוח בצורה יעילה יותר.