התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין הגישו התנגדותן לתכנית "מרחב הדולפינריום"

התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין הגישו התנגדותן לתכנית "מרחב הדולפינריום"

התנועה לאיכות השלטון ו'אדם טבע ודין' הגישו היום, יום א' ה-03.08.2014, התנגדות לתכנית "מרחב הדולפינריום", עסקה ארוכת ימים, רבת מעללים ולגישת המתנגדות אף מרובת פגמים, המובאת לפתחה של הועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב.
המדובר בעסקה משולשת, מסוג תכנית איחוד וחלוקה מחדש ובה שני נהנים מרכזיים- עיריית תל אביב, המרוויחה שטח ציבורי שיתחבר לתוואי הטיילת, זאת לכאורה מבלי להוציא כסף מקופת העירייה והיזם המכניס לכיסו סכומי כסף נכבדים (ובלתי פרופורציונאלים), בעוד החבר השלישי בעסקה, היא רשות מקרקעי ישראל , מוותרת על סכומי כסף אדירים, ללא כל סיבה נראית לעין, בהסכמתה לתוכנית זו. השחקן הרביעי – הציבור – כביכול עתיד ליהנות מפירות התכנית, אולם המחיר אשר הוא נדרש לשאת על מנת שתכנית זו תצא לפועל, איננו סביר וגובל בהפרת אמונים בוטה של נאמני הציבור לשולחיו.
המתנגדות מצביעות על מספר כשלים אינהרנטיים בתכנית: בהיבט הכלכלי, הפער בין שווי הזכויות העומדות ליזם כיום לשווי הזכויות אשר הוא עתיד לקבל כתוצאה מתכנית האיחוד והחלוקה הינו מוגזם, בלתי פרופורציונאלי וחריג ביותר בנוף התכנון והבניה הישראלי, פער העומד כיום על פי 31 (!) (כ-1.3 מיליארד לעומת 42 מיליון). מעבר לכך שמדובר בהטבה כספית משמעותית, לפער זה אף השלכות תכנוניות על התכנית, אשר עתידות לגרום לפגיעה חמורה באינטרס הציבורי. בהיבט המשפטי, התכנית מסתמכת על הערכת שומה ישנה, עובדה אשר איננה עומדת בכללי המשפט המנהלי המחייבים ביסוס החלטה מנהלית על תשתית ראייתית מעמיקה ועדכנית ואף סותרת התחייבות שונות של הצדדים. בנוסף, התכנית מבוססת על חוזה בטל ולכן הלכה למעשה, לא מבוססת על שום הסכמה בין הצדדים אודות התכנית. בהיבט התכנוני, ישנן מספר סתירות בין התכנית לתכניות אחרות אשר עתידות לחול באותו השטח, סתירות המעידות באופן מובהק על כך שהאינטרסים העיקריים אשר מקודמים בתכנית, הינם אינטרסים כלכליים של היזם, זאת על חשבון זכויותיו וצרכיו של הציבור.
עו"ד נילי אבן-חן: "התנהלותם של הגורמים השונים, התקופה הארוכה בה פרויקט זה נגרר ועוכב ובעיקר – הפערים הכלכליים, הכשלים המשפטיים והסתירות התכנוניות המתגלות בתכנית זו, מעידים כאלף אלפי עדים אודות הבעייתיות הרבה האופפת את התכנית ומהווים הוכחה חותכת לכך שלא ניתן ואף לא ראוי להוציא את התכנית, כפי שהיא מתוכננת כיום, אל הפועל."
לאור האמור לעיל, התנועה לאיכות השלטון ו'אדם טבע ודין' הביעו התנגדותן לאישורה של התכנית ודרשו כי הפגמים והליקויים עליהן הצביעו יתוקנו בטרם אישור התכנית ע"י הוועדה.

לקריאת מסמך ההתנגדות