איכות השלטון לממונה על שוק ההון ולמשרד המשפטים: הבטיחו את אמונו של הציבור ומנעו מינויו של פרופ' שריג לתפקיד בחברת הביטוח "מגדל"

איכות השלטון לממונה על שוק ההון ולמשרד המשפטים: הבטיחו את אמונו של הציבור ומנעו מינויו של פרופ' שריג לתפקיד בחברת הביטוח "מגדל"

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, גב' דורית סלינגר ולמשנה ליועמ"ש, מר אבי ליכט בקריאה למנוע את מינויו של פרופ' שריג, הממונה לשעבר על הביטוח, לתפקיד בכיר בחברת הביטוח "מגדל"
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפנייה, כי שריג סיים כהונתו כמפקח על הביטוח לפני כשנה. במהלך כהונה זו שריג היה מעורב באישור מהלכים משמעותיים עבור מר אליהו, ביניהם אישור מתן היתר השליטה בחברת "מגדל". נוסף על כך, כחלק מתפקידו, שריג אף קיבל החלטות אשר באופן עקיף וישיר תרמו לעסקיה של החברה.
עוד בזמנו, מתן היתר השליטה לשלמה אליהו עוררה תהיות רבות, זאת לאור העובדה שאליהו הואשם ואף הודה בהוצאת כספים אל מחוץ למדינה ללא דיווח תוך הפרת חובת הדיווח הקבועה בדין. לפי פרסומים, 30 המחאות בנקאיות הוצאו על ידי אליהו אל מחוץ לישראל בהיקף כולל של כ-60 מליון ₪. בשל הפרה זו הוטל על אליהו קנס מנהלי בגובה 2.8 מיליון ₪ – הקנס הגבוה ביותר מבין ההחלטות שפורסמו עד לאותה התקופה. כן, באותה התקופה אף פורסמו לא מעט ידיעות בדבר מנהגו של אליהו להמר באופן קבוע (אך חוקי) בלונדון.
ביחד עם מסכת עובדתית זו, מציינת התנועה לאיכות השלטון, יש אף לקחת בחשבון כי ועדת העיצומים של רשות המיסים בחקירתה את הפרת חובת הדיווח של אליהו, ציינה כי בניסיון להסביר טענתו, סיפק אליהו שלוש גרסאות שונות בנוגע למהות הפעולה שביצע. הועדה הוסיפה וקבעה כי היא מתקשה לקבל את טיעוניו לאי הבנה בתום לב.
לאור הראיות הכבדות הללו בדבר אי-כשירותו של מר אליהו לשלוט בחברת ביטוח, התריעה התנועה בזמן אמת למפקח על הביטוח, כי עליו לשקול בכובד ראש מינוי זה. כן, קראה התנועה למפקח, אשר כאמור בזמנו היה מר שריג, לפרסם לציבור את השיקולים שהנחו אותו בשאלה האם להעניק למר אליהו שליטה בחברת "מגדל", למען ידע הציבור וישפוט בעצמו מי מנהל את כספיו. כל זאת כאשר קבלת היתר שליטה בחברת ביטוח, משמעותו שליטה וכוח כמעט בלעדי על חסכונותיו של ציבור שלם. במקרה של "מגדל", עסקינן באחת מהחברות הגדולות בארץ לביטוחי חיים, המנהלת 33% מכלל קרנות הפנסיה וביטוחי החיים בישראל.
כיום, לאור המשרה המוצעת לשריג בחברת "מגדל", נדמה כי מתעוררות שאלות קשות פי כמה אודות השיקולים אשר הנחו את המפקח, המטילות דופי כבד בהחלטתו דאז לאשר את ההיתר.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי אין זה ראוי כי המפקח, אשר עד לפני תקופה קצרה היה אמון על פיקוח ואישור פעילותה של חברת הביטוח, יעבור עתה לעבוד בשורותיה. בייחוד, לאור העובדה שבנסיבות המקרה הנוכחי, שריג הוא אשר העניק לאליהו את השליטה ב"מגדל".
תופעה זו של דלתות מסתובבות, במיוחד בענף אשר תפקידו לנהל את חסכונות הציבור, מטיל טעם לפגם בהחלטות בזמן אמת של רגולטורים ובמובנים רבים אף מערער את אמון הציבור בשירות הציבורי כולו. מעבר לכך, מעברו של שריג לחברת "מגדל" מעביר מסר לעובדי הציבור, כי יש להם לגיטימציה לקבל החלטות שעשויות לקדם את ענייניהם האישיים, זאת לעיתים על חשבון או בניגוד לאינטרס הציבורי.
לאור זאת, התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לוודא כי מינוי זה לא ייצא אל הפועל ולקדם חקיקה שתמנע הישנות מקרים דומים בעתיד, זאת על מנת להבטיח את אמונו של הציבור בנציגיו. כמו כן, נטל זה מוטל אף על כתפיה של המפקחת הנוכחית ומחייב אותה לפעול באחריות מוגברת ולוודא כי האינטרסים של הציבור מוגשמים בכל אחת מהעסקאות והחברות עליהן היא מפקחת.