איכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח וליועמ"ש: אין לאשר מתן היתר שליטה למר ג'ארד קושניר בחברת הפניקס

איכות השלטון בקריאה למפקחת על הביטוח וליועמ"ש: אין לאשר מתן היתר שליטה למר ג'ארד קושניר בחברת הפניקס

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, גב' דורית סלינגר ולמשנה ליועמ"ש, מר אבי ליכט בקריאה שלא לאשר מתן היתר שליטה למר ג'ארד קושנר בחברת "הפניקס", לאור החובה המוטלת עליהם על פי דין לשקול את טובת הציבור במתן אישור שכזה.
לגישת התנועה, יש לנצל הזדמנות בה בעל השליטה מעוניין להיפרד משליטתו, לפיזור גרעיני שליטה קיימים. מסיבה זו, יש לאפשר את מכירת המניות של חברת "הפניקס" רק בדרך של הנפקה לציבור. דרישה זו נגזרת מהעיקרון לפיו יש למנוע הענקת גרעין שליטה, דהיינו כוח ושליטה בלעדיים של גורם אחד, על כספיו של ציבור חוסכים שלם.
קריאה זו אף מתחזקת מהמתווה הייחודי של העסקה והגורמים השונים המעורבים בה לכאורה (כולל הרשעה פלילית וישיבה בבית סוהר של אביו של הרוכש אשר על פי הפרסומים נבדקת מעורבותו בעסקה), אשר מעלים תהיות רבות בנוגע לכשרות העסקה ואף מצביעים על אינדיקציות משמעותיות לפיהן העסקה לא תפעל לטובת האינטרסים של הציבור וייתכן שאף עלולה לפעול לרעתו.
כך למשל, ברי כי מתווה בו קושנר רוכש את ה"הפניקס" (שבשליטת תשובה) באמצעות הלוואה מתשובה, בעל השליטה הנוכחי, הינו מתווה פגום היוצר קשרי גומלין בין הקונה למוכר ובכך מהווה ניצול לרעה של כספי ציבור לטובת האינטרסים האישיים של הצדדים לעסקה. כן, לרכישה באמצעות הלוואה עשויות להיות השלכות קשות על רמות המינוף של קושנר, עובדה אשר תשפיע באופן ישיר על חסכונות הציבור אשר ינוהלו על ידי חברה זו במטרה לייצר דיבידנדים לתשלום החוב.
בנוסף, התנועה תבקש להזכיר שבמספר מקרים לא מבוטל בעבר נוכח הציבור לדעת שחברות הביטוח דואגות בראש ובראשונה לאינטרסים של בעלי השליטה בהן. לכן, על המפקחת להקפיד ביתר שאת לשקול באופן מעמיק ומקצועי את כל השיקולים הרלוונטיים עבור אישור ההיתר. זאת משום שהיא הגורם היחיד אשר אמור לדאוג ולייצג את האינטרסים של הציבור בעסקה.