התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על חוק חופש המידע במנהל מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת חומרים הנוגעים למתחם יכין אלכסנדרה

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על חוק חופש המידע במנהל מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת חומרים הנוגעים למתחם יכין אלכסנדרה

בעקבות סדרת כתבות נחשף כי בתחילת שנות ה-90 הקצתה רשות (מינהל דאז) מקרקעי ישראל 33 דונם באזור תעשייה פולג בנתניה בפטור ממכרז לחברת "קאש אנד קארי" (אותה הקים היזם המנוח סמי שמעון). לפי הפרסומים, ועדת הפטור הדגישה שאין מדובר בהקמת מרכזים מסחריים, אלא במרכזי שיווק סיטונאיים למזון, ואף בחוזה החכירה שנחתם בין הצדדים בשנת 2006 הובהר במפורש שמטרת החוזה היא מרכז לאספקת מזון לחנויות קמעונאיות ושהחוכר מתחייב להשלים את בניית המבנים באופן שישמשו למטרתם. יחד עם זאת, ב-2007 נחנך מתחם אלכסנדרה ומאז ואז היום הוא משמש בפועל למטרות שונות מייעודו המקורי. לפי אתר האינטרנט של המתחם, מדובר ב"מרכז קניות ובילוי", הכולל מרכז עסקים, בית קולנוע, חנויות מותגים ומסעדות.
בפרסומים בנושא צוין כי כבר במאי 2002 גילו גורמים ברשות שתנאי העסקה לא מתקיימים וכי המתחם מיועד בפועל למרכז קניות ובילוי, ולא למטרתו המקורית. יחד עם זאת, לא ננקטה אף פעולה בנדון. בתגובה לתחקיר משנת 2012 נמסר מהרשות כי לאור התנהלות החברה במתחם, הגורמים הרלוונטים נערכים להגשת תביעה משפטית בנושא.
עוד עולה, כי בפועל נוצרה סיטואציה בעייתית ביותר, במסגרתה העסקים אשר נפתחו במתחם אינם רשאים לקבל טופס אכלוס (טופס 4) בשל סוגיית ייעוד הקרקע ולכן פועלים ללא רישוי. העירייה, כך דווח, נוקטת כנגד עסקים אלו בהליכים משפטיים בגין שימוש חורג במבנה, ובמקביל מבקשת לאשר חלק מהשימושים הללו, אולם הבקשות אינן מקבלות את אישור הרשות. לא נותר אלא לתהות, אם כן, מדוע לא ננקטו לאורך השנים אי אלו פעולות בכדי למנוע מצב סבוך זה.
הנה אם כן, מתברר שתוצאת הפרשה היא העברה דה-פקטו של דונמים רבים של קרקע במרכז הארץ לידיים פרטיות ללא מכרז, ללא כל הצדקה ותמורה לציבור, שכן מטרת הפטור – קידום הוזלת מחירים לצרכן – לא התממשה בסופו של יום.
לאור כל האמור, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מרשות מקרקעי ישראל לקבל העתק החלטת הרשות משנת 1992 להעביר את הקרקע הנדונה לחברת "קאש אנד קארי" ללא מכרז, והמסמכים הרלוונטים הנלווים לה, פרוטוקולים חוות דעת וכיוצא באלה; כל חוזי החכירה אשר נחתמו בין הרשות לבין חברת "קאש אנד קארי" ביחס לקרקע הנדונה; התכתובת שהתקיימה בין חברת "קאש אנד קארי" לבין הרשות ביחס להפרת תנאי החוזה והחלטות הרשות בנושא; פירוט הצעדים, אשר ננקטו על ידי הרשות מיום שנודע לה על הפרת תנאי החוזה ועד היום, לרבות פירוט הסנקציות שננקטו או עתידות להינקט כנגד חברת "קאש אנד קארי".