איכות השלטון למשרד האנרגיה: מהם הנימוקים להארכת רשיון הקידוח של מונופול דלק ונובל אנרג'י

איכות השלטון למשרד האנרגיה: מהם הנימוקים להארכת רשיון הקידוח של מונופול דלק ונובל אנרג'י

התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד האנרגיה בבקשה לקבל את הנימוקים מתוקף חוק חופש המידע להארכת רישיון הקידוח רות C של מונופול דלק ונובל אנרג'י לאחר שפקע
התנועה לאיכות השלטון פנתה אתמול (יום ג') אל משרד האנרגיה בבקשה לקבל את הנימוקים להערכת רישיון הקידוח רות C של קבוצת דלק ונובל אנרג'י, מערבית לחופי חיפה, שתוקפו היה אמור לפקוע שלשלום. כמו כן, התנועה לאיכות השלטון ביקשה מהמשרד להשיב אם בהליך קבלת ההחלטה ניתן משקל לשיקולי ריכוזיות ותחרותיות.
רקע
הממונה על חיפושי הנפט במשרד האנרגיה, אלכסנדר ורשבסקי, הודיע שלשום לדלק ונובל אנרג'י כי יאריך את תוקף הרישיון בפעם השנייה למשך שנה וחצי נוספות. זאת, אף שקבוצת דלק ונובל מוכרזות כבר כמונופול על ידי רשות ההגבלים העסקיים – וחרף הוראות חוק הריכוזיות, שיחייבו הבאה בחשבון של שיקולי תחרות בהקצאת זכויות לאומיות. כמו כן סתרה ההחלטה את המלצות ועדות טרכטנברג וצמח לדילול הריכוזיות בענף חיפושי הגז והנפט.
דלק ונובל קיבלו לידיהם את הרישיון עוד במרס 2009 – אך ביקשו לדחות מעת לעת את תכניות הפיתוח בשטח הרישיון, כדי להספיק לקדוח בשטח יתר הרישיונות שהחזיקו בידיהן. אף שלפי חוק הנפט מחויב בעל רישיון בקידוח בתוך ארבעה חודשים מיום קבלתו – הממונה על ההגבלים אפשר לדלק ולנובל לצאת לקידוח עד נובמבר 2015.
התנועה לאיכות השלטון ביקשה ממשרד האנרגיה את תכניות העבודה ואת לוחות הזמנים שנקבעו לחברות בשטח רשיון רות C – וכן את תכניות העבודה שנקבעו לרישיון אלון D, שגם תוקפו פקע שלשום, והממונה טרם החליט אם להיענות לבקשת דלק ונובל להאריכו. ההערכות הן כי בשטח רות C קיים פוטנציאל למאגר גז נוסף. במקרה כזה, יזכה המונופול בתגלית גז תשיעית – ויחלוש על כלל עתודות של בישראל. זאת, לאחר שמשרד האנרגיה מסר לידיו בעשור הקודם לא פחות מכ- 20 רישיונות קידוח – ונאלץ לדרוש בדיעבד את דילולם.
התנועה לאיכות השלטון מבקשת עוד ממשרד האנרגיה את הקריטריונים שלפיהם נקבע אילו רישיונות יוותרו בידי דלק ונובל ואילו יוחזרו לידי המדינה.