איכות השלטון לכנסת ישראל: פרסמו הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת

איכות השלטון לכנסת ישראל: פרסמו הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת, מנכ"ל הכנסת ומזכירות הכנסת בקריאה לפרסם את הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת על פני פרקי זמן ארוכים
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר הכנסת, ח"כ יואל אדלשטיין, מנכ"ל הכנסת רונן פלוט ולמזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורביץ בקריאה לפרסם הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת במשכן הכנסת על פני פרקי זמן ארוכים באופן שיהיה גלוי וחשוף לעין הציבור, בשונה מהמידע המובא לעיני הציבור כעת.
כיום מופיע באתר הכנסת עדכון בדבר נוכחות חברי כנסת בזמן אמת, ועל כך מברכת התנועה. עם זאת, לא ניתן למצוא באתר נתונים המרכזים את נוכחות חברי הכנסת לאורך זמן, באופן המאפשר לציבור לעקוב ולבחון נוכחותו העקבית של חבר כנסת זה או אחר.
לעמדת התנועה לאיכות השלטון, פרסום המידע בדבר נוכחות חברי הכנסת הינו חיוני ומהווה נדבך חשוב בדרכו של ציבור הבוחרים להעריך את עבודת נבחריו. חשיפת המידע תגשים את זכות הציבור לדעת, ובעיקר תאפשר לציבור לעקוב אחר נוכחות חברי הכנסת באופן שאף יעודד מעורבות אזרחית רבה יותר בקרב הציבור.
נוכחות חבר הכנסת אינה חזות הכול, ולא רק היא משקפת את עבודתו הפרלמנטארית של חבר הכנסת, אך הנוכחות מהווה פן חשוב בעבודתו המקצועית והציבורית. לא כל שכן, הכנסת עצמה סבורה שכך הדבר (סעיף 13ד לחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, התשי"א-1951 העוסק בנוכחות מינימאלית של חברי הכנסת בישיבות הכנסת).
משכך, אין כל הצדקה לכך שלציבור לא תהיה יכולת ממשית לעקוב אחר נוכחות חברי הכנסת לאורך זמן (אלא אם יערוך מעקב יומי). בוודאי שאין לכך כל הצדקה טכנולוגית משעה שברי כי הנתונים קיימים וכל שיש לעשות הוא להופכם לנגישים.
בהקשר זה, גם יו"ר הכנסת לשעבר ונשיא המדינה דהיום, ראובן ריבלין, קבע בעבר כי בכל חודש ייחשף דוח נוכחות חברי הכנסת בוועדות. יחד עם זאת, נוהל זה אינו ממשיך להתקיים בימים אלו. בנוסף, פרסום בנושא צריך שיכלול גם את נוכחות חבר הכנסת במשכן הכנסת.
היות והנתונים המדוברים מצויים, ואין מדובר במאמץ רב ובלתי סביר שיש להשקיע באיסופם, אין כל הצדקה לכך שהנתונים האלה לא יפורסמו על ידי הכנסת עצמה. על כן, פנתה התנועה לאיכות השלטון בבקשה לפעול בנושא, ולפרסם בהקדם באתר האינטרנט של הכנסת, את הנתונים בדבר נוכחות חברי הכנסת לאורך זמן ולא רק בזמן אמת.