איכות השלטון לשר האוצר: יש לקדם תזכיר חוק מיסוי רווחי נפט

איכות השלטון לשר האוצר: יש לקדם תזכיר חוק מיסוי רווחי נפט

רקע
תזכיר חוק מיסוי רווחי נפט (תיקון), התשע"ד-2014, נולד בהמשך להחלטת הממשלה מיום 23/6/2013 לפיה "על שר האוצר לפעול, בתוך 120 ימים, על מנת להבטיח את קבלת מלוא החלק של הציבור במשאב הגז הטבעי במקרה של במקרה של ייצוא גז טבעי, ולהגיש תיקוני חקיקה ככל שיידרש…"
על אף עובדה ש-120 הימים חלפו עברו להם ולאחריהם עוד כמעט 365 ימים נוספים, טרם הונחו על שולחן הכנסת התיקונים הנדרשים כדי להבטיח כי הציבור יקבל את המגיע לו ממשאבי הטבע של מדינת ישראל.
יחד עם זאת, השותפות במאגר "לווייתן" חתמו על מזכר הבנות לא מחייב למכירת 8.5% מעתודות הגז הטבעי שלהן לחברת החשמל הירדנית – עסקת יצוא שהיקפה, כפי שעולה מהפרסומים, עשוי להגיע ל–15 מיליארד דולר. עוד הובהר כי ההסכם המתגבש נעשה באמצעות חברת שיווק נפרדת – שתתפקד על תקן מתווכת בין לווייתן לבין הלקוח הירדני.
עמדת התנועה היא כי חברה מתווכת כאמור עלולה להיות חברה שכל תכליתה תכנון מס וכפי שצוין בכתבה בעיתון דהמארקר "מכירת מוצר ממוסה כלשהו – בין אם דרך חברה־בת, ובוודאי שדרך חברה לא קשורה – היא תרגיל התחמקות ממס שכיח בעסקות הגלובליות של ימינו. בכל העולם מנסים יצרנים למכור את מוצריהם במחיר מופחת לחברות קש, כדי לחמוק מהמיסוי הגבוה בארץ המוצא ולגרוף את הרווח המלא הרחק מגבולותיה הדבר נכון שבעתיים לענף הגז עתיר המיליארדים, ובייחוד כשבישראל מכירתו מחויבת במס של עד 60%."
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני שר האוצר כי הסכמים בדרך זו, ללא החקיקה והתקנות הנדרשות, עלולים להוביל להפסד עצום לקופה הציבורית – קופה,שאינה משופעת בכספים בימים אלה.
התנועה לאיכות השלטון מציינת כי מדובר בנכסי מדינה ולא בנכסיהם הפרטיים של חברת "דלק", "נובל אנרג'י" או כל שותפה אחרת בשותפות. נמנומו של משרד האוצר בכל הנוגע לטיפול במיסוי הגז, מסב נזק כבד לקופה הציבורית -הגיעה השעה להתעורר.
נוכך הדברים, מבקשת התנועה לאיכות השלטון משר האוצר לפעול באופן נחוש וזריז לצורך קידום החקיקה הרלוונטית והתקנת תקנות מכוחה כך שיחולו על עסקאות הייצוא המתגבשות.