בעקבות ביקורת אודות המדיניות מוניטארית בה נקט בנק ישראל בשנים האחרונות

בעקבות ביקורת אודות המדיניות מוניטארית בה נקט בנק ישראל בשנים האחרונות

איכות השלטון לנגידת בנק ישראל:
על בנק ישראל לתת דעתו ולפרסם את הטעמים למדיניות המוניטארית
התנועה לאיכות השלטון, באמצעות מנכ"ל התנועה, אלי סולם, פנתה לנגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג בקריאה לבנק ישראל לתת דעתו אודות ביקורת שהופנתה כלפי מדיניותו ולפרסם את הטעמים לה לציבור הרחב.
בפנייה לנגידה, מציינת התנועה לאיכות השלטון כי הביקורות שהופנו בפרסומים שונים כלפי מדיניות בנק ישראל מצביעות על התערבות אגרסיבית שיזם בנק ישראל בשוק מטבע החוץ, מדיניות אשר לטעמם של מומחים הסבה למדינה נזקים כספיים ופגעה באמינותו של הבנק המרכזי.
לטענת המבקרים, מדיניות זו, מגלמת העדפה מובהקת וסבסוד של בנק ישראל את היצואנים על חשבון הציבור הרחב. כן, לגישתם למדיניות בנק ישראל עלויות כלכליות גבוהות שכן היא הובילה את הבנק להפסדים מצטברים ובכך הלכה למעשה פגעה בתקציב המדינה.
כמו כן, עפ"י אותם המבקרים הריבית הריאלית השלילית שהובלה על ידי בנק ישראל בשנים האחרונות, גרמה באופן ישיר לניפוח מחירי הדירות בישראל. זאת מכיוון שנוצר עודף משקיעים בנדל"ן משעה שזו הפכה להשקעה אטרקטיבית ביותר אל מול האפיק של הפקדת חסכונות בבנקים המציעים ריבית ריאלית שלילית.
לאור הביקורת הציבורית הרבה שהושמעה בחודש זה ובמיוחד, לאור העובדה שביקורת זו הושמעה על ידי מומחים בעלי שם דבר בנושא, פנתה התנועה לאיכות השלטון לנגידת בנק ישראל בקריאה לבנק לתת דעתו על ביקורת זו ובייחוד מן הראוי כי יפרסם את הטעמים למדיניות זו לציבור הרחב.
בנוסף להתייחסות הנדרשת לביקורת שהושמעה בחודש האחרון כנגד מדיניות זו, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מנגידת בנק ישראל הפניה לפרוטוקולים או להודעות המנמקות את הטעמים למדיניות הנוהגת בשנים האחרונות. כן, מבקשת התנועה פירוט אודות האופן בו בנק ישראל פועל בכדי לשמוע מגוון ביקורות אלו על מנת שלא להתקבע ולייטב את מדיניותו.
אלי סולם, מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון: "אמון הציבור בנציגיו ועל אחת כמה וכמה בגורמים המנהלים את כספי המדינה הוא ממרכיביה החשובים של מדינה דמוקרטית. מסיבה זו, מן הראוי כי בנק ישראל יפעל ביתר שאת לחיזוק בטחון הציבור במדיניות המונהגת על ידו. "