איכות השלטון לרשות מקרקע ישראל: מדוע אתרי טבע בישראל מנוהלים על ידי רשויות מקומיות?
התנועה לאיכות השלטון פנתה למנהל הכללי של רשות מקרקעי ישראל במספר שאלות במטרה לבחון את סוגיית אחזקת אתרי הטבע בידי רשויות מקומיות
התנועה לאיכות השלטון פנתה למנהל הכללי של רשות מקרקעי ישראל במספר שאלות במטרה לבחון את סוגיית אחזקת אתרי הטבע בידי רשויות מקומיות. זאת בהמשך לעתירה אשר הוגשה לבג"ץ בשנת 2010 נגד רשות מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון, מושב נווה אטי"ב וההסתדרות הציונית העולמית. התנועה מנהלת את העתירה בימים אלו, ומטרתה להביא להסדרת האחזקה והשימוש באתר החרמון בצורה חוקית ותוך מתן תשלום ראוי לקופת המדינה.
אתר החרמון אינו המקרה היחיד של ניהול אתר טבע בידי רשות מקומית בישראל. ככל הידוע לתנועה, תחת הקטגוריה נמצאים אתר התיירות ראש הנקרה המנוהל ע"י קיבוץ ראש הנקרה, ופארק תמנע המנוהל על ידי המועצה האזורית חבל אילות.
התנועה מוחה על מדיניות הניהול המתקיימת באתרי טבע אלה. אתרי הטבע במדינה מהווים משאב ציבורי, ועל כן ההכנסות שנגזרות מניהולו צריכות להגיע אל כיסי הציבור. המונופול שנטלו הרשויות המקומיות על האתרים, מונעות מההכנסות להגיע אל קופות המדינה, וכן פוגעות בהבטחת נגישות הציבור אל האתרים.
במכתב שנשלח למנהל מקרקעי ישראל, התנועה מבקשת הבהרות מהם הטעמים להעברת זכויות הניהול והאחזקה באתר הטבע הלאומי לידי הרשות המקומית לאורך שנים רבות ולא לידי רשות הטבע והגנים. מהם התנאים בהסדר אשר במסגרתו מועברות הזכויות לרשות המקומית, כיצד מובטחת השמירה על משאבי הטבע ועל אינטרס הציבור בניהול האתר בידי הרשות המקומית,והאם קיימים אתרי טבע נוספים המנוהלים ומתוחזקים ע"י רשות מקומית.
התנועה מציינת במכתבה כי אינה טוענת שניהול אתרי הטבע באמצעות רשות הטבע והגנים, נעשית בצורה מיטבית, נושא זה לא נבחן במסגרת הטיפול במקרה. מטרת המכתב היא להבין את הרקע להחרגת אתרים מסוימים ואת אופן הסדרת האחזקה בהם.