איכות השלטון ליועמ"ש ופרקליט המדינה: יש להימנע מחתימה על העסקה עם הרב פינטו

איכות השלטון ליועמ"ש ופרקליט המדינה: יש להימנע מחתימה על העסקה עם הרב פינטו

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') ליועמ"ש ולפרקליט המדינה בקריאה למצות את הדין עם הרב פינטו, להימנע מחתימה על העסקה ולפעול להגשת כתב האישום המקורי שהתגבש כנגד הרב.
בעקבות פרסומים על הגשת כתב אישום מקל כנגד הרב פינטו ומחיקת סעיפי סחיטה באיומים, הדחה בחקירה, איומים על קצין משטרה וניסיון לשחד קצין נוסף. כן פורסם, כי הפרקליטות הסכימה להתחייב שלא לדרוש יותר מתשעה חודשי מאסר בפועל, ואילו סנגוריו של הרב יבקשו להסתפק במאסר על תנאי.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה בפני היועמ"ש ופרקליט המדינה כי בפנינו מקרה בעל חשיבות ציבורית מיוחדת: הן נוכח חומרת העבירות המיוחסות לרב; הן נוכח העובדה כי עבירות אלה נועדו להטיב אישית עמו; והן נוכח החומרה היתרה של המקרה בראי הפגיעה הבוטה בשלטון החוק והניסיון להשפיע, באמצעות שוחד לכאורה, על פעילותם של רשויות אכיפת הדין.
לעמדת התנועה, נסיבות העניין הייחודיות מחייבות הכרעה חד משמעית בדבר חומרת המעשים המיוחסים לרב, שלא ייצא חלילה מסר לפיו הניסיון להשפיע על רשויות אכיפת הדין הינו דבר של מה בכך. שאם לא כן, כל עבריין בפוטנציה עלול לעשות מאמץ ליתן טובות הנאה כאלו ואחרות לגורמי אכיפת החוק וישתמש בהם כפוליסת ביטוח וכקלפי מיקוח בעת שיסתכן בהליך פלילי.
בבסיס העבירות האמורות עומד לכאורה ניסיון בוטה לפגוע באושיות המשטר הדמוקרטי, באמצעות שלמונים לקציני משטרה, והנחה לפיה בעל הממון יכול להשפיע אף על "קודש הקודשים" של החברה המודרנית- עיקרון שלטון החוק והשוויון בפני החוק. זאת ועוד, נראה כי תיתכן אפשרות כי הרב יורשע בעבירה של ניסיון למתן שוחד – ללא ספק אחת העבירות החמורות בספר החוקים, ביתר שאת כשהמדובר בעובד ציבור כה רם דרג – וחרף זאת לא ירצה מאסר בפועל! לטעמנו, וככל שכך הם פני הדברים, מדובר בייצור כלאיים שראוי שלא יבוא לעולם.
מפרסומים בתקשורת ביממה האחרונה, עולה כי עסקה כאמור נרקמה בין הפרקליטות לרב, וכי זו כבר נחתמה או עתידה להיחתם בשעות הקרובות. התנועה לאיכות השלטון סבורה כי מהלך זה החובק את האפשרות לפיה בנסיבות העניין יורשע בסופו של יום הרב בעבירת ניסיון למתן שוחד, אך יוטלו עליו עבודות שירות או מאסר על תנאי בלבד, הינה מקוממת ממש.
ככל שאפשרות זו תתממש, הרי שיהיה בכך מסר מקל – ומקלקל – לגבי חומרתה של עבירת השוחד כאחת העבירות החותרות תחת מוסמכות היסוד בחברה דמוקרטית, בפרט מקום בו היא נעשית בספירה הציבורית.