איכות השלטון: הארכת הרישיון של תשובה מנציחה את מונופול הגז

איכות השלטון: הארכת הרישיון של תשובה מנציחה את מונופול הגז

התנועה לאיכות השלטון בערעור לשר התשתיות והיועץ המשפטי לממשלה: יש לבטל הארכת רישיונות חיפוש הנפט והגז של דלק ונובל. לדברי התנועה הארכת הרישיון גורמת להנצחת המונופול בענף הגז הטבעי ועומדת בניגוד להוראות חוק הריכוזיות.
התנועה לאיכות השלטון מערערת על החלטת שר התשתיות סילבן שלום, להאריך את רישיונות חיפוש הנפט והגז של קבוצת דלק ונובל. על פי התנועה: "החלטות אלה, מצטרפות לשורה של החלטות בעייתיות, בלשון המעטה, של הממונה על הנפט בשנים האחרונות, שהובילו להקמתו של המונופול האימתני בענף הגז הטבעי ולמתן הטבות במיליארדי שקלים לבעלות הרישיון – והכל על גבו ועל חשבונו הציבור".
בתחילת החודש הודיע הממונה על הנפט לדלק ונובל כי יאריך את תוקף הרישיון בפעם השנייה למשך שנה וחצי נוספות. זאת, אף שקבוצת דלק ונובל מוכרזת כבר כמונופול על ידי רשות ההגבלים העסקיים, וחרף הוראות חוק הריכוזיות. כמו כן, לעמדת התנועה, סתרה ההחלטה את המלצות ועדות טרכטנברג וצמח לדילול הריכוזיות בענף חיפושי הגז והנפט. דלק ונובל קיבלו לידיהן את הרישיון עוד במארס 2009 אך ביקשו לדחות מעת לעת את תוכניות הפיתוח בשטח הרישיון למרות שלפי חוק הנפט מחויב בעל רישיון בקידוח בתוך ארבעה חודשים מיום קבלתו. ניראה כי דחיית השימוש ברישיון הקידוח אפשרה לדלק ונובל לקדוח בשטחי יתר הרישיונות שהחזיקו בידיהן.
ערעור התנועה נשלח גם ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אבי ליכט, ולממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה. לטענת התנועה לאיכות השלטון: "תגליות הגז האדירות אל מול חופי ישראל היו צפויות להביא עמן הפחתה במחירי החשמל של צרכני החשמל בישראל והורדת יוקר המחיה בכלל, שכן עתידה להיות לו השפעה על מחירי תוצרי התעשייה כולה". אולם, "הממונה על הנפט כבל למעשה את ידיהן של רשויות השלטון והיקשה על יכולתן להתמודד עם המונופול האימתני שנוצר בשל התנהלותו". על פי התנועה, החלטותיו של וורשבסקי "פגעו פגיעה קשה בתחרותיות בענף הגז בישראל".
התנועה טוענת כי החלטות הממונה על הנפט סותרות את השיקולים העומדים בבסיס חוק הנפט וכן את העקרונות שקבעה הממשלה במסגרת החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות. "החלטות אלו עלולות לסכל את ניסיונותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים להגביר את התחרות בענף הגז".