התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש לחקור ולמצות את הדין עם האחראיים להוצאת כספי ציבור שלא כדין

התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש לחקור ולמצות את הדין עם האחראיים להוצאת כספי ציבור שלא כדין

בעקבות פרסום דוח תוצאות ביקורת חשבונות סיעות ורשימות שהשתתפו בבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, פנתה התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה והיועמ"ש בקריאה לחקור ולמצות את הדין עם האחראיים להוצאת כספי ציבור שלא כדין
כמבואר בדו"ח ההוצאה הקופה הציבורית על הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, עמדה על למעלה ממאה וחמישים מליון שקלים. הוצאה זו נועדה לקדם את הדמוקרטיה ברשויות המקומיות וחיוני לוודא כי כספים אלו הוצאו למטרה לה הם נועדו. מן הדו"ח עולה, בין שאר הליקויים שנמצאו במימון הבחירות, כי כספים רבים הוצאו למטרות תמוהות, שאינן מצטיירות כהוצאות בחירות, "הוצאות בלתי תקינות" כהגדרת המבקר בעמ' 22-25.
לעמדת התנועה, מעבר לאי הכרה בהוצאות ולשלילת 15% מהמימון עקב חוסר תקינות הדיווח, בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות) התשנ"ג – 1993, הרי ששימוש בכספים שלא למרות הבחירות עשוי להוות במקרים מסוימים עבירת פלילית של ניסיון לגניבה ו/או מרמה והפרת אמונים.
אשר על כן, התנועה לאיכות השלטון קוראת ליועמ"ש, לחקור את המקרים החמורים, על פי ממצאי המבקר, ולמצות את הדין עם האחראיים להוצאת כספי הציבור שלא כדין. עוד מבקשת התנועה להתייחס לליקוי נוסף חוזר ונשנה בדו"ח רבות מן הסיעות, לפיו, "הסיעה לא כללה בחשבונותיה את מלוא הוצאותיה".
ליקוי זה הינו בעל משמעות מעבר לסוגיה של מימון בחירות ופגיעה בשוויון בחריגה מתקרת ההוצאות המותרת, ומהווה במקרים רבים סימפטום לשחיתות. מאחר ונפוצה התופעה החמורה, לפיה בעלי תפקידים שונים מעניקים שירות כזה או אחר למעומדים ומתוגמלים לאחר מכן בדרכים שונות ומשונות (בתפקידים ובהתקשרויות), על חשבון הציבור.
אשר על כן, מן הראוי לחקור, לפחות באופן מדגמי, מקרים בהם על פי ממצאי המבקר נתנו שירותים ללא תיעוד ו/או ללא תמורה ולבחון האם מדובר בשוחד ו/או האם הוענק לאחר מכן אתנן, לאותו נותן שירותים, כגון האם הרשות המקומית התקשרה עמו לאחר מכן, באופן כזה או אחר.