איכות השלטון לרשות החברות הממשלתיות: מנעו את הארכת החל"ת של ח"כ כץ

איכות השלטון לרשות החברות הממשלתיות: מנעו את הארכת החל"ת של ח"כ כץ

התנועה לאיכות השלטון פנתה לאורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות בקריאה להפעיל סמכויותיו ולהורות לדירקטוריון תע"א למנוע את הארכת חופשתו ללא התשלום של ח"כ חיים כץ.
ביום 13.7.2014 פרסם ראש הרשות מכתב לכלל החברות הממשלתיות וחברות הבת שלהן בנושא הסדרת חופשות ללא תשלום של עובדים בחברות ממשלתיות ובחברות בת ממשלתיות. במכתב הנחה את החברות הממשלתיות להסדיר את מדיניותן בנושא זה תוך 30 ימים, וכי כל חברה תקבע את משך התקופה המקסימאלית בה יוכלו עובדיהן לשהות בחל"ת.
לדברי יוגב, הגיעה העת להסדיר את נושא החל"ת בחברות הממשלתיות, נוכח העובדה כי נמצא שעובדים במספר חברות אלו שוהים בחל"ת במשך תקופה בלתי סבירה ואף ללא כל עילה סבירה. לעניין זה, הנחה את החברות הממשלתיות שלא להתיר לעובדיהן חופשה ללא תשלום לתקופה העולה על שנה אחת.
התנועה תומכת בעמדה זו ומברכת על היוזמה להסדרת כשל זה, שמאפשר יצירת מוקדי כוח, ותופעות של ניגוד עניינים ועיוותים בחברות. אולם, למרות הנחייה, ממידע שהגיע לידי התנועה, עולה לכאורה כי הנהלת התעשייה האווירית לישראל צפויה להאריך פעם נוספת את חופשתו ללא תשלום של ח"כ חיים כץ. בכך, ח"כ כץ ימשיך לשהות בחופשה ללא תשלום, חופשה בה הוא שוהה כבר כ-15 שנים, מאז נבחר לראשונה כחבר כנסת בשנת 1999. ברור שהתנהלות זו איננה תקינה וסותרת את הוראותיך במכתבך האמור.
אמנם מתשובת לילי אילון, הממונה על חופש המידע ברשות החברות הממשלתיות, לידי התנועה מיום עולה כי אין בחברות הממשלתיות עובדים המצויים בחל"ת מעבר ל-5 שנים; ואולם, במבחן התוצאה ח"כ חיים כץ נמצא בחל"ת, היות והוא מכהן כחבר כנסת מחד, וכיו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית מאידך. לכן, ככל שחופשתו של ח"כ כץ מוגדרת באופן אחר, יש לראותה כחל"ת לעניין זה.
לעמדת התנועה, מדובר בהטבה שהפכה להיות בלתי סבירה באופן קיצוני וחרגה זה מכבר את גבולות הטעם הטוב. ברי כי קיים חשש שהטבה זו מנוצלת לרעה והיא משמשת מקור בלתי הוגן לכוח פוליטי.
נוכח כל האמור, התנועה לאיכות השלטון קוראת ליוגב להפעיל את סמכויותיו ולהורות לדירקטוריון תע"א למנוע את הארכת חופשתו ללא התשלום של ח"כ חיים כץ, שכן אין כל צל של ספק שהמדובר בתקופה בלתי סבירה, ונעדרת כל עילה סבירה לשהותו בחופשה ללא תשלום לתקופה כה ארוכה.