איכות השלטון פנתה לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת מידע בעניין חוזה החכירה העתידי באתר החרמון

איכות השלטון פנתה לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת מידע בעניין חוזה החכירה העתידי באתר החרמון

התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על פניות הציבור ועל יישום הוראות חוק חופש המידע במנהל מקרקעי ישראל בבקשה לקבלת מידע בעניין חוזה החכירה העתידי באתר החרמון
רקע
ביולי 2010 עתרה התנועה לבג"ץ במטרה להביא לכך שהמדינה תקיים חובתה לנהל את קרקעות המדינה ולא תאפשר שימוש בקרקעות אתר החרמון ללא הסדר שיערך באופן חוקי ושקוף, יקבע גמול ראוי לקופה הציבורית, יבטיח נגישות הציבור לאתר ושימור ופיקוח על משאב ואתר טבע ייחודי זה. העתירה עודנה תלויה ועומדת.
במסגרת ההליכים אשר נפתחו בעקבות הגשת העתירה, קיבלה מועצת מקרקעי ישראל לפני כשנה את החלטה מס' 1296 בעניין אתר החרמון, במסגרתה הוחלט להחכיר את האתר לתקופה של 49 שנים לאגודת נווה אטי"ב, בכפוף לתנאים המפורטים בהחלטה.
החלטה זו, מכוחה החלו הצדדים לשאת ולתת לגבי חוזה החכירה העתידי, העלתה לא מעט סימני שאלה בנוגע להבטחת זכויות הציבור במסגרת חוזה חכירה כאמור, הן זכויות עתידיות והן זכויות הנוגעות לעשרות השנים בהן לא הועברו לקופת המדינה כל תשלומים עבור ההחזקה והתפעול של האתר.
במסגרת העתירה הודגשה עמדת התנועה לפיה, מעבר לצורך בחתימה על הסדר מסודר ושקוף לביקורת ציבורית, ישנה חשיבות רבה לכך שההסדר יכלול גמול הולם לקופת המדינה בעבור השימוש במקרקעי הציבור אשר מושתתים על עקרונות של סבירות, שקיפות ומינהל ציבורי תקין; יכיל הגבלות על השימוש באתר וחובות המשתמשים בו, אשר יבטיחו שימור של אוצרות הטבע שבו והגנה עליהן; ויבטיח את זכות הציבור לנגישות אל משאב טבע ייחודי ואל הנופים הייחודיים באופן הוגן.
בזמן שחלף מיום הגשת העתירה הוגשו מספר הודעות עדכון מטעם המדינה. בהודעת עדכון מיום 17.7.2014 צוין כי ביום 5.5.2014 העבירה רשות מקרקעי ישראל נוסח חוזה חכירה של אתר החרמון לחתימת נווה אטי"ב. כן פורסם בתקשורת כי הועבר הסכם חכירה מחודש בין המדינה לנווה אטי"ב ל-99 שנים נוספות.
לאור הדברים, מבקשת התנועה לאיכות השלטון לפי חוק חופש המידע, להעביר את נוסח חוזה החכירה, אשר הועבר לחתימת מושב נווה אטי"ב, כאמור בהודעת המדינה.
מטרת הבקשה היא לאפשר ביקורת ציבורית על מסמך עתידי שבכוחו להשפיע על כלל הציבור בישראל, לאחר שנים בהן הנושא לא היה מוסדר כלל, וכן על מנת לוודא שאכן נשקלו כלל השיקולים הרלוונטיים אשר צוינו בעתירה ובתגובות לה בניסוח ההסדר העתידי.