ועדת השרים לחקיקה תצביע על חוק השקיפות בתקציב המדינה

ועדת השרים לחקיקה תצביע על חוק השקיפות בתקציב המדינה

ח"כ מרב מיכאלי: "חוק השקיפות בתקציב הוא הזדמנות היסטורית לחסל את תופעת הקריצות בין האוצר ליו״ר ועדת הכספים"
ביום ראשון הקרוב (2.11) תדון וועדת שרים לחקיקה בהצעת חוק שהגישו ח"כ מרב מיכאלי, יריב לוין ומשה גפני להגברת השקיפות בתקציב המדינה.
הצעת החוק של ח"כ מיכאלי נועדה, לדבריה, לחסל את תופעת הקריצות בין יו״ר ועדת הכספים לבין פקידי האוצר, וזוכה לתמיכת התנועה לאיכות השלטון.
ח"כ מרב מיכאלי :
״שיטת הקריצות הביאה אותנו למצב בו כ-24 מיליארד שקל מתקציב המדינה הועברו בשנה האחרונה באישור ועדת הכספים, מבלי שחברי הוועדה יודעים מה עלה בגורלם של כספים אלו אבל מה שמאפשר את השיטה הוא החוק ואותו צריך לתקן.
תקציב המדינה הוא ההצהרה של הממשלה על ערכים וסדרי העדיפויות, וחובה שאלו שיהיו שקופים לבחינה וביקורת של הציבור ושל הכנסת. יש צורך מיידי לתקן את האופן שבו מוגש ונכתב התקציב ולשפר את המעקב אחרי חלוקת המשאבים שקובעת הממשלה"
הצעת החוק מתקנת את חוק יסודות התקציב ומכניסה שינויים שיאפשרו לציבור ולכנסת שקיפות ונגישות טובים יותר לתקציב המדינה: הצבעה על חוק תקציב מעודכן, נגישות לתקציב על שינויו באתר משרד האוצר, הגדלת סכום השינויים הנדרש לאישור בוועדה והגבלת היקף השינויים התקציביים בתוכניות התקציב, קביעת מנגנון בחוק לאופן הגשת הפניות להעברות תקציביות ומעקב תקופתי על ביצוע התקציב באמצעות דיונים ודיווחים תקופתיים של שר האוצר בוועדת הכספים.
חוק התקציב הוא החוק היחיד במדינה שמאושר בקריאה שניה ושלישית בנוסח זהה לנוסח הקריאה הראשונה, בלי קשר לשינויים שנקבעים לגביו בדיוני ועדת הכספים. כך קורה שלאחר אישורו, השינויים שנקבעו מתבצעים בהעברות תקציביות שקשה לעקוב אחריהן. לכן, החוק מציע שנוסח הקריאה השנייה והשלישית יכלול את כל השינויים שקבעה ועדת הכספים של הכנסת, בדומה לכל הצעת חוק אחרת. סעיף זה יגרום לכך שיהיה צורך בפחות העברות תקציביות, ואלה שידרשו יהיו אמיתיות.
החוק מציע שהתקציב יפורסם באופן מפורט באתר משרד האוצר, כולל שינויים שמאושרים לאורך השנה, באופן שיאפשר לציבור לעקוב ולהבין כמה כסף יוצא לכל מטרה, בצורה מפורטת ונגישה.
עו"ד נילי אבן-חן מנהלת תחום הכלכלה בתנועה לאיכות השלטון: "מפעילותינו לאורך השנים לקידום שקיפות תקציב המדינה, אנו עדים לבעיות יסודיות בהליך אישור התקציב אשר מערערות את תקינותו של ההליך הדמוקרטי. לצערנו, כנראה הדרך היחידה לפתרון כשלים אלו היא באמצעות חקיקה, ולכן מן הראוי שהכנסת תקבע פרוצדורות ברורות על מנת לוודא שהתקציב יהיה שקוף, נגיש ובעיקר יקדם את האינטרסים של הציבור, אשר נכסי וכספי המדינה שייכים בראש ובראשונה לו."
מתוך הבנה שמספר ההעברות שמגיעות כיום לוועדה גדול מדי ולא מאפשר להתמקד בהעברות משמעותיות הצעת החוק מבקשת להגדיל את סכום ההעברה שנדרש עבורו אישור ועדת הכספים. עם זאת, החוק מבקש להגביל את סכום ההעברה התקציבית בכל תכנית כדי לוודא שהתקצוב בבסיס התקציב הוא אמיתי, ושאין תכניות שכל מטרתן לשמש כצינור עבור פרויקטים אחרים, או שידוע מראש שההוצאה בפועל בהן גבוהה משמעותית מהתקצוב בהן.
כמו כן, ההצעה מבקשת לקבוע שכל העברה תקציבית תוגש בנפרד, שבוע לפחות לפני מועד הדיון עליה בוועדה, לרבות כל מידע אחר הנוגע אליה, כולל מידע על העברות תקציביות קודמות באותו סעיף. המטרה היא לאפשר לוועדת הכספים מידע מלא, במועד מוקדם מספיק, שיאפשר לקיים דיון אמיתי ורלוונטי בנחיצות ההעברה.
סעיף נוסף בהצעה מיועד למנוע את תופעת ההפתעה מגודל הגרעון בסוף השנה. ההצ"ח מבקשת לקיים מעקב יעיל אחר ביצוע התקציב וקובעת חובה לקיים דיון בדוחות הקבועים בחוק המוגשים לוועדת הכספים של הכנסת, בהשתתפות שר האוצר, ולהגדיל את מספר הדיווחים של השר לוועדה כדי לשתף את הכנסת, ובאמצעותה את הציבור, בתהליכי העבודה על תקציב המדינה.