לקראת דיון ועדת השרים לענייני חקיקה ביום א 2.11.14

לקראת דיון ועדת השרים לענייני חקיקה ביום א 2.11.14

איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת השרים לתמוך בהצעת חוק מבקר המדינה אשר תחזק את ההגנה על חושפי שחיתויות
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום חמישי) לחברי וועדת השרים וקראה להם לתמוך ולקדם את הצעתו של ח"כ רוזנטל אשר עתידה לעלות ביום א' הקרוב בוועדה. ההצעה משכללת ומרחיבה את ההגנה על חושפי השחיתויות בגופים המבוקרים .
ביום א הקרוב, 2.11.14 עתידה לעלות לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, הצעת חוק מבקר המדינה (הוספת גופים שעליהם ניתן להגיש תלונה ועובדים נוספים הזכאים להגנה), התשע"ד-2014, פ/2031/19, של חבר הכנסת מיקי רוזנטל.
ההצעה עוסקת בשכלול והרחבת ההגנה על חושפי שחיתות בגופים מבוקרים – אותם מתי מעט המבקשים לקדם מינהל תקין ומשלמים על כך מחיר אישי ומקצועי כבד מנשוא, אותם אלה שבפועלם תורמים, הלכה למעשה, לתקינות המינהלית ולקופה הציבורית, אותם אלה הראויים וזקוקים כל כך להגנה.
להצעה שני חלקים: הראשון מבקש להכליל גם ארגוני עובדים, אשר הינם גופים מבוקרים על פי חוק מבקר המדינה, כגוף שניתן להגיש עליו ועל עובדיו תלונה לנציב תלונות הציבור, מה שבפועל מרחיב גם את ההגנה שניתן להעניק לעובד הארגון במידה וחשף שחיתות. כך למשל, בפרשת שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, אשר נחשפה על ידי עובדת הסתדרות העובדים הלאומית, לא היה ניתן להעניק לעובדת צו הגנה מנציב תלונות הציבור. כדי ליצור האחדה בין מושאי הביקורת של מבקר המדינה לבין העובדים הזכאים להגנה, מוצע להרחיב את סמכות הענקת צווי ההגנה גם לגופים המנויים בסעיף 9(9) לחוק. החלק השני, עוסק בהרחבת ההגנה על שומרי הסף, במידה והממונים עליהם התנכלו להם עקב מילוי תפקידם.
עמדת התנועה לאיכות השלטון כפי שהוצגה בפני חברי וועדת השרים לענייני חקיקה היא כי מדובר בהצעה חשובה ביותר המהווה צעד מהותי קדימה בהגנה על חושפי השחיתות: "ככל שנחזק את המבקשים ניקיון ותקינות, נחזק למעשה את המערכת כולה- הן את השירות הציבורי, הן את הקופה הציבורית ובכך, כמובן את הציבור כולו."
עו"ד מיקה שיינוק קרטן, מנהלת תחום החקיקה בתנועה לאיכות השלטון: "ישנה חשיבות עצומה לחשיפת שחיתות – ללא חושפי השחיתות, המאבק בשחיתות השלטונית וביעורה כמעט ולא היה יכול להתקיים, אור השמש לא היה חודר למקומות האפלים והנסתרים ביותר של גופים המתקיימים מכספי ציבור; חושפי השחיתות הן דמויות מפתח חשובות במאבק הקשה כנגד השחיתות, שרק הולכת ומשתכללת, וכך גם צריכה ההגנה עליהם להשתכלל בהתאם. רשויות השלטון והציבור כולו זוכה מכך שיש מי שהינם אמיצים דיים כדי לצאת כנגד המערכת אליה הם שייכים ולהציף הכשלים והקלקולים שבה. הם משלמים על כך מחיר אישי ומקצועי קשה ונבחרי הציבור ומשרתיו, חייבים להעניק להם את ההגנה לה הם ראויים – הגנה אשר תתקדם עוד צעד אחד קדימה עת תאושר הצעת החוק!"