משרד הפנים הורה לכנס ישיבת מליאה במועצה המקומית רמת ישי לבחירת יו"ר ועדת ביקורת

משרד הפנים הורה לכנס ישיבת מליאה במועצה המקומית רמת ישי לבחירת יו"ר ועדת ביקורת

בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון למשרד הפנים הורה מנהל מחוז צפון של הלשכה, מר אורי אילן, על כינוס ישיבת מועצה לבחירת יו"ר ועדת ביקורת בתוך חמישה עשר יום
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד הפנים ולראש מועצת רמת ישי בעקבות פניות ועיון בפרוטוקולים של ישיבות המועצה המקומית רמת ישי מהם עולה כי טרם מונה יושב ראש לועדת הביקורת של המועצה, על אף שהנושא עלה להצבעת מליאת המועצה המקומית לכל הפחות חמש פעמים. עיכוב המינוי משמעותו שהוועדה אינה מתכנסת ואינה מבצעת את תפקידה.
סעיף 122 לצו המועצות המקומיות (א), תשי"א-1950 קובע כי בכל מועצה מקומית חייבת לפעול ועדת ביקורת. לוועדה זו יש למנות יו"ר שאינו מסיעתו של יו"ר המועצה. כמו כן, מכיוון שנאסר על ראש המועצה המקומית וסגניו לכהן כחברים בוועדה, על המועצה המקומית למנות לתפקיד יושב הראש אחד מחברי סיעות האופוזיציה המעוניין בכך.
זאת ועוד, עו"ד אפרים קיזל, היועץ המשפטי של המעוצה המקומית, קבע בחוות דעתו מתאריך 15.01.2014 כי "מכיוון שוועדת הביקורת הינה ועדת חובה לא יכול להיווצר מצב בו לא ימונה אדם כשיר לעמוד בראשה". בהמשך קבע עו"ד קיזל כי ועדת הביקורת אינה יכולה לפעול ללא יושב ראש. כתוצאה מכך, נוצר מצב בו ועדת הביקורת של המועצה המקומית – ועדה שחובה על המועצה המקומית להקימה – איננה פועלת משום שטרם מונה לה יו"ר. התנהלות זו איננה תקינה.
העמדה אותה הציגה התנועה לאיכות השלטון בפני משרד הפנים היא כי הימנעות המועצה ממינוי יושב ראש לוועדת הביקורת במשך תקופה כה ארוכה תוך שיתוקה בפועל, מעלה חשש לפעולה מתוך שיקולים שאינם לטובת תושבי המועצה המקומית. כמו כן, התנהלות זו מנוגדת לכאורה לחוק, לפסיקת בית המשפט ולהמלצות היועץ המשפטי של המועצה המקומית, פוגעות קשות בשלטון החוק, בהתנהלותה התקינה של המועצה המקומית ומערערות את אמון הציבור בנבחריו.