תשובת הלמ"ס דרישת התנועה לאיכות השלטון לקיום מפקד חקלאי: מכירים בחשיבות, אך אין תקציב

תשובת הלמ"ס דרישת התנועה לאיכות השלטון לקיום מפקד חקלאי: מכירים בחשיבות, אך אין תקציב

התנועה לאיכות השלטון פנתה ללמ"ס בדרישה כי תפעל כדי לקיים מפקד חקלאי נרחב אשר על אף נחיצותו לא נערך במהלך 30 השנה האחרונות בארץ. תשובת הלמ"ס לתנועה הנה כי הלמ"ס מכירה בצורך בקיום מפקד שכזה וגם פועלת מול גורמים שונים לביצועו. יחד עם זאת, אין תקציב ייעודי לעריכת המפקד ואלו ממתינים לתשובת משרד החקלאות בנושא.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ללמ"ס בדרישה לקיום מפקד חקלאי מאחר וכיום אין בנמצא מידע עדכני ומהימן בתחום החקלאות, וזה הקיים סובל מסתירות ואי דיוקים, ועל כן נדרש ביתר שאת כי יערך מפקד מסוג זה, בין היתר כדי שישקף את המחיר שמקבל החקלאי על תוצרתו. זאת לאור העובדה כי אין כיום בנמצא ולו גורם אחד אשר משקף את מחיר היצרן של ירקות ופירות בישראל בצורה מהימנה, דבר אשר פוגע באופן קריטי ביכולת לבחון ולבקר את פערי התיווך בישראל.
התנועה לאיכות השלטון מדגישה כי ירקות ופירות מהווים מוצרים בסיסיים ביותר בכל בית בישראל, ונצרכים באופן קבוע ושוטף. עם זאת, רב הנסתר על הגלוי באשר לגורמים המרכיבים את המחיר אותו הצרכן משלם עבורם, וגם מי שיחפש בשקידה ראויה לא יצליח לעמוד על פערי התיווך המדויקים של התוצרת החקלאית, משום שחלק מהנתונים פשוט אינם בנמצא.
שרשרת התיווך בעולם החקלאות הישראלי מורכבת מארבע חוליות: היצרן החקלאי, השווקים הסיטונאיים, השווקים הקמעונאיים והצרכן, אך את ערכה של החוליה הראשונה בשרשרת איש אינו בודק.
מבדיקה שערכה התנועה בחודשים האחרונים עולה כי אף גורם במדינה אינו סוקר ובוחן מהו בדיוק הרווח אותו מקבלים חקלאים עבור ירקות ופירות. מחסור בנתונים אלו הופך את בדיקת פערי התיווך בישראל, לבלתי אפשרית ומותיר ערפל בנוגע לשאלת הרווח של הרשתות הקמעונאיות.
כפי שעולה ממידע המפורסם באתר האינטרנט של הלשכה, הרי שהאחרונה, בבחינתה את תחום החקלאות, מקבלת נתונים מהגופים הבאים: מועצות ייצור, ארגונים ותאגידים ענפיים, סיטונאי ירקות ופירות, יצואנים, מפעלי תעשייה ובתי מטבחיים. מכולם – פרט לחקלאי.
נייר שהוציא מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדבר מחירי הפירות והירקות בישראל ובמדינות אירופה, מדגיש את היעדר הנתונים – בעת שמבקשים לעמוד על הפער הסיטונאי, קרי, הפער בין המחיר שבו הסיטונאים מוכרים את התוצרת לבין המחיר המשולם לחקלאי, נוכח הקורא לדעת כי חישוב פער זה מבוסס על הערכה בדבר העמלה הסיטונאית שנתן סמנכ"ל ומנהל אגף במנהל מועצת הצמחים, בשיחת טלפון (!).
עמדת התנועה היא כי לא יעלה על הדעת כי במדינת ישראל אין נתונים אלו בנמצא, ובפרט לאור מחאת יוקר המחייה בקיץ 2011.
כי מפקד חקלאי עתיד לפזר את הערפל סביב הרווח שגוזרות רשתות שונות על התוצרת החקלאית מלקוחותיהם, ולתת בידי הצרכנים מידע אשר יאפשר להם לקבל החלטה מושכלת באשר להתנהלותם. לצד זאת מפקד כזה ישמש קרקע מוצקה שעל בסיסה ניתן יהיה לנקוט בצעדי מדיניות ולקדם שינוי חקיקתי אשר יובילו, בסופו של יום, לטיפול בבעיית פערי התיווך ולצמצום יוקר המחייה בתחום המזון בישראל.