איכות השלטון לח"כ אלקין וח"כ אילטוב: על סיעות הליכוד וישראל ביתנו לתמוך בתיקון החוק שיקדם העברת כספי ציבור המצויים בידי קק"ל בדרך סדורה ושקופה

איכות השלטון לח"כ אלקין וח"כ אילטוב: על סיעות הליכוד וישראל ביתנו לתמוך בתיקון החוק שיקדם העברת כספי ציבור המצויים בידי קק"ל בדרך סדורה ושקופה

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') ליו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין וליו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב בקריאה לסיעותיהם לתמוך בתיקון החוק באופן שיקדם העברת כספי הציבור המצויים בידי קק"ל לפרויקטים לאומיים בדרך סדורה ושקופה יותר.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליושבי ראש הסיעות בעקבות ניסיונות הממשלה להחלת נורמות של פיקוח, ביקורת ושקיפות על קרן קיימת לישראל (קק"ל), לרבות קידום החלת חובה על הקרן שרווחיה יופנו לטובת תכניות לאומיות, העומדות בקנה אחד עם אינטרס הציבור. לעמדת התנועה לאיכות השלטון מדובר בתיקון עוול היסטורי, לפיו חברה פרטית עושה שימוש בכספי ציבור לשם קידום מטרות שאינן בהכרח תואמות את סדר העדיפויות של הממשלה ושל בוחריה.
הממשלה ביקשה לקדם את אותן נורמות ראויות בין היתר במסגרת "חוק ההסדרים" לשנת 2015, על ידי הטלות חובות שונות על קק"ל, לרבות קביעה כי פעולות קק"ל בכספים המיועדים לתוכניות לאומיות תתנהלנה בהתאם לחוק חובת מכרזים, (כפי שחלה על חברות ממשלתיות); שתוקם ועדת תיאום המורכבת מנציגי הממשלה ונציגי קק"ל, אשר תבטיח כי קק"ל תפנה לכל הפחות 65% מהיקף הכנסותיה מרשות מקרקעי ישראל לתוכניות לאומיות; וכי הפטור מתשלום מס יותנה בכך ש-65% מרווחיה יופנו לאותן תוכניות לאומיות.
ואולם, חרף חשיבות הנושא, חרף ניסיונותיה האמיצים של המדינה וחרף הפגיעה הקשה וארוכת השנים בציבור ובקופת אוצר המדינה, נראה כי סיעת הליכוד, לצד סיעת ישראל ביתנו, מנסה להדוף את תיקוני החקיקה האמורים, כך שלא תהיה בידי המדינה והציבור היכולת לפקח על פעולותיה וכספיה של קק"ל.
על דרך הכלל התנועה מתנגדת נחרצות לקידומם של חוקים באמצעות חוקי הסדרים שונים. ואולם, במקרה דנן עולה מהתנהלות שתי הסיעות טעם לפגם, שכן דווקא מקום בו
מתבקש תיקון חקיקה אשר יפנה מיליארדי ש"ח לטובת הציבור, באופן המשפיע ישירות על תקציב המדינה – דווקא אז פועלות שתי הסיעות לדחות את הקץ ולהוציא תיקוני חקיקה אלו מן החוק.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: תיקוני החקיקה בעניין קק"ל הם מחויבים המציאות, ואף אם מקדמים אותם באמצעות חוק ההסדרים הידוע לשמצה, אין בכך כדי לפגוע בחשיבותם. כל התנגדות וקושי שיוטלו על קידום חקיקה זו יותירו את הפגיעה המתמשכת בטובת הציבור על כנה, וזה מצב שלא נוכל לקבל"