הצעת חוק חדשה אשר תחייב אגודות עותמניות בדיווח כספי

הצעת חוק חדשה אשר תחייב אגודות עותמניות בדיווח כספי

התנועה לאיכות השלטון בשיתוף עם ח"כ עופר שלח, ניסחה הצעת חוק שתחייב אגודות עותמניות בדיווחים לרשם העמותות וקבלת מרות מבקר המדינה. לעמדת התנועה אי רישומן של עמותות אלו פוגע בזכות הציבור לדעת ומונע ביקורת ציבורית כנגד שחיתות אפשרית.

התנועה לאיכות השלטון, בשיתוף עם ח"כ עופר שלח, פנתה לועדת השרים לענייני חקיקה בקריאה לקידום הצעת חוק שתחייב אגודות עותמניות בדיווחים לרשם העמותות וקבלת מורות מבקר המדינה. הצעת החוק נובעת מכך שכיום קיימות אלפי אגודות עותמניות בישראל אשר מתנהלות ללא כל פיקוח וללא שקיפות. התנועה הדגישה כי מצב זה לא יכול להמשיך ולהתקיים בעידן בו הפיקוח והשקיפות הציבוריים מהווים אבן יסוד לקיומה של הדמוקרטיה בישראל. אי לכך, יש להטיל על מוסד האגודות העותמניות חובת דיווח והתנהלות בסיסית באמצעות החלת חלק מהכללים החלים לעניין זה על עמותות, ולמסד באופן מיידי פיקוח ובקרה ממשלתיים על פעילותן של האגודות.
לעמדת התנועה, החוק לחופש המידע מייצג את התפיסה לפיה המידע לגבי התנהלותם של גופים ציבוריים, לרבות עמותות, הינו קניינו של הציבור. יתר על-כן, חוק העמותות קובע כי כל עמותה אשר מוקמת בישראל מחוייבת להירשם אצל רשם העמותות ולהיות כפופה לפיקוחו ולפיקוח מבקר המדינה.

על אף לחצים גדולים של הארגונים בעלי העניין, הצעת החוק נמצאת כעת בעיונה ובטיפולה של ועדת השרים לענייני חקיקה.