מאז עתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד מרכז ההשקעות, גבה משרד הכלכלה 35 מליון שקל בלבד

מאז עתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד מרכז ההשקעות, גבה משרד הכלכלה 35 מליון שקל בלבד

רקע
בשנת 2010 הודיע מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון, כי הוא מתחיל בגביית חובות מחברות שקיבלו מענקים ולא עמדו בתנאי המענק. על פי החוק, במקרה כזה על החברות להחזיר את המענק או את חלקו היחסי.
במשרד הכלכלה אישרו כי קיימים חובות בסך 550 מיליון שקל, השייכים ל-80 חברות פעילות, וכי מתוכם נגבו מהחברות 35 מיליון שקל. עם זאת, מידע שהעביר משרד הכלכלה לתנועה לאיכות השלטון מעלה כי סך המענקים שניתנו לחברות עומד על כ–2.5 מיליארד שקל, וכי הטיפול בחברות לא הושלם. כמו כן, לא ברור אם הן חייבות את מלוא הסכום או את חלקו — ובכלל האם עמדו בתנאי המענק שקיבלו.
במהלך 2013 גילתה התנועה לאיכות השלטון כי מרכז ההשקעות העביר לגנזך המדינה תיקים של 44 חברות, מבלי לסיים את הטיפול בעניינן. בעקבות פניית התנועה, החזיר מרכז ההשקעות את התיקים מהגנזך לטיפול מחדש, ובדיונים שנערכו בבג"ץ אף אישר כי מתוך 44 חברות, 20 חייבות להחזיר למדינה מענקים בסך כולל של 70 מיליון שקל. כלומר, הרשלנות, לכאורה, של מרכז ההשקעות נמשכה גם בעיצומו של הליך הדיונים בבג"ץ ודרישותיה החוזרות ונשנות של התנועה לאיכות השלטון.
המרכז התחייב להשלים את הטיפול בחברות עד מארס 2014, אולם לפי המידע שהועבר לתנועה לא עמד בהתחייבות זו. במכתב ששלחה התנועה למרכז ההשקעות בספטמבר האחרון, צוין כי עד כה לא נגבה ולו שקל אחד מחובות אלה.
עו"ד נילי אבן חן, מנהלת תחום הכלכלה בתנועה לאיכות השלטון: "בלחץ התנועה סיפק מרכז ההשקעות נתונים על חברות אשר חייבות כספים לאחר שקיבלו מענקים מכיוון שלא עמדו בהתחייבויותיהן על פי החוק לעידוד השקעות הון. על בסיס נתונים אלה, ערכה התנועה מחקר לשנים 2002–2008, ומצאה כי לא הושלם מעקב אחר מענקים בסך של כ–2.5 מיליארד שקל. בחלק מהמקרים מדובר בחובות ובמקרים אחרים במצב לא תקין שבו לא אושר דו"ח ביצוע סופי לחברות. מצב זה נובע בדרך כלל מאי־עמידה של החברות במלוא ההתחייבויות, וכן מהאפשרות שהמרכז התרשל, שכח או התעצל להשלים את הבדיקה."
על בסיס מחקר התנועה לאיכות השלטון, פנתה התנועה לבג"ץ בבקשה לחייב את מרכז ההשקעות לגבות את החובות מחברות אלה. המרכז החל אמנם בגביית החובות, אך לפי המידע שהעביר לתנועה לאיכות השלטון, היקף הגבייה עד כה מסתכם בכ–35 מיליון שקל בלבד. מהמחקר שערכה התנועה בשנת 2009 עולה כי ניתנו מענקים בסך כולל של 2.5 מיליארד שקלים ליותר מ–600 חברות. מתוך סכום זה, 1.91 מיליארד שקלים ניתנו לחברות אשר התברר כי לא עמדו בהתחייבויות שהיוו תנאי לקבלת המענק.
כעת עולה כי בעוד במשרד הכלכלה נערכים לגביית 70 מיליון שקלים מחובות אלה, לא נעשו ניסיונות לגבות חובות בסך 420 מיליון שקל מחברות אחרות שקיבלו מענק וייתכן שלא עמדו בתנאים. בעקבות עתירת התנועה לבג"ץ, ביולי 2013 הגדיר משרד הכלכלה 100 מיליון שקל נוספים כחובות הניתנים לגבייה אשר מצויים בהליכי בדיקה, חקירה או פתיחה בהליכים משפטיים. עם זאת, לתנועה אין מידע על חובות אלה והאם אכן נגבו.
בחסות בג"ץ, הגיעו מרכז ההשקעות והתנועה לאיכות השלטון לסיכום על נוהלי שקיפות, אשר יפורסמו באינטרנט באתר משרד הכלכלה עד סוף 2014, כולל נהלים שיבהירו את התנאים לקבלת מענק וכן תנאים לויתור חלקי או מלא מצד המדינה על החזר מענק, אך עד כה פורסם נוהל אחד בלבד.