איכות השלטון בקריאה למלחמת אמת בהון השחור בישראל

איכות השלטון בקריאה למלחמת אמת בהון השחור בישראל

בעקבות כתבתה של שרון שפורר בעיתון TheMarker ומפרסומי דוח מבקר המדינה, פנתה התנועה לאיכות השלטון למנהל רשות המיסים. התנועה מעלה תהיות באשר ליעילות ונחישות פעילות רשויות המס כנגד פוליטיקאי, וקראה למנהל הרשות למלחמת אמת בהון השחור.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשה אשר, מנהל רשות המיסים בקריאה לפעילות נמרצת ויעילה של הרשות: "מן הראוי לקיים פעילויות האכיפה על כל שדרת האזרחים אולם לתת דגש מיוחד לאלה 'הנראים לעין'".
רקע
מדוח מבקר עולה, במחקר שנעשה בקרב 25 מדינות החברות בOECD- דורגה ישראל במקום ה-20, בכל הנוגע לשיעור ההון השחור מן התוצר המקומי הגולמי. על פי הערכות ארגון ה-OECD, שיעור ההון השחור בישראל הנובע מפשיעה בכלל התמ"ג הוא כ-5%-3%, כלומר כ-45-30 מיליארד ש"ח בשנה.
התמונה העולה מדוח המבקר, מדוח טרכטנברג, ממצאי ה- OECD ומהכתבה אינה מחמיאה- וזאת בלשון המעטה. אין חולק על כך שישנה חשיבות מהותית למלחמה בהון השחור וחשיבות רבה ליישם מאבק זה לאורך כל שדרת הציבור- מראשון נבחריו ועד אחרון עובדיו.
לעמדת התנועה לאיכות השלטון, ישנה חשיבות מיוחדת בפעילות נמרצת והחלטית, אשר תביא להטמעת החובה בתשלומי מס למדינה. חלק מפעילות הטמעה זו צריכה לבוא לידי ביטוי במה שנראה לעין, כלומר, כלפי אותם אזרחים, כמו גם נבחרי ציבור, אשר עולה חוסר הלימה לכאורי בין הכנסתם לרמת חייהם, הנראה לעיני כל: "אין כל ספק כי'"האזרח הקטן' הנדרש בתשלומי מס, יחוש תחושת אי צדק, כאשר הוא צופה בנבחריו, החיים ממשכורת ציבורית, אשר על פניה לא אמורה להספיק לניהול רמת חיים של איל הון- ורשויות המדינה, ביניהן גם רשות המסים, אינה ממצה עימם את הדין לכאורה. בידי רשויות המס במדינת ישראל כלים רבים לבחון לעומק אורחות חיים של מי שעל פניו מעלה תהיות באשר לגובה האמיתי של הכנסותיו אולם נדמה, כעולה מהדברים, שלא נעשה שימוש יעיל מספיק בשלל הכלים העומדים לרשות רשות המסים."