כיצד מנע הביטוח הלאומי קיצבאות זקנה

כיצד מנע הביטוח הלאומי קיצבאות זקנה

התנועה לאיכות השלטון פנתה למוסד לביטוח לאומי, זאת בעקבות פניות רבות של אזרחים על שלילת זכאותם לקצבת זקנה. בעקבות הפניה שילם המוסד לביטוח לאומי עשרות אלפי שקלים למבוטחים עצמאיים והחל בכתיבת נוהל מסודר לפקידים בנוגע ליישום התקנה.
רקע:
למשרדי התנועה לאיכות השלטון נתקבלו פניות של אזרחים אשר זכאותם לקצבת זקנה נשללה מהם על ידי מוסד לביטוח לאומי. בעקבות הדברים פנתה התנועה לאיכות השלטון למוסד לביטוח לאומי בבקשה להבהרות. המדובר במבוטחים עצמאיים שהגיעו לגיל פרישה ולא קיבלו את קצבת הזקנה בשל טעות חישובית של המוסד. הטעות החישובית של הביטוח הלאומי הנה בכך שהכנסת המבוטחים אשר היו זכאים לקצבת זקנה חושבה במשגה לפי שנה קלנדרית.
התנועה לאיכות השלטון ביקשה מהמוסד לביטוח לאומי את פרטי המבוטחים הזכאים לקצבה ולאחר בחינה גילתה כי חלק מהמבוטחים, אשר זכאים לקצבה, סורבו עקב כך שהכנסתם בשנת הפרישה חושבה לפי שנה מלאה ולא מרגע הפרישה עד לסוף השנה.
בשל התערבות התנועה לאיכות השלטון יעגן המוסד לביטוח לאומי תקנה בנוהל מסודר שייצא לעובדי המוסד, זאת על מנת שהתקלה תפסק והחישוב לזכאות הקצבה יחל מרגע פרישתו של העצמאי ולא לפי שנה קלנדרית.
בנוסף, המוסד לביטוח לאומי יבצע שינוי מהותי בטופס התביעה לקבלת קצבת זקנה תוך התייחסות ספציפית למבוטחים עצמאיים שחל צמצום בהכנסותיהם. תחום זקנה בביטוח לאומי יישם את תקנה 2 לפיה המשרד פונה לכל המבוטחים מעל גיל פרישה ושולח להם את טופס התביעה, זאת כדי למצות את זכויותיהם של מבוטחים שלכאורה זכאים לקצבת זקנה.
בעקבות הפניה של התנועה לאיכות השלטון קיבלו מבוטחים את התשלום המגיע להם בקצבת הזקנה, בסכומים של עשרות אלפי שקלים.