לקראת מערכת בחירות חדשה קריאה לחשיפת כל הסכם קואליציוני או אופוזיציוני

לקראת מערכת בחירות חדשה קריאה לחשיפת כל הסכם קואליציוני או אופוזיציוני

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראשי הסיעות היועמ"ש והיועץ המשפטי של הכנסת בקריאה לחשוף את כל ההסכמים וההסכמות בין ראשי המפלגות מכוח העיקרון החקיקתי המחייב להעביר הסכמים אלו למזכיר הכנסת.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראשי הסיעות: לראש הממשלה ויו"ר מפלגת "הליכוד", בנימין נתניהו; שרת המשפטים ויו"ר מפלגת "התנועה", ציפי לבני; יו"ר האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג; שר האוצר ויו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד; שר הכלכלה, שירותי דת, ירושלים והתפוצות ויו"ר "הבית היהודי", נפתלי בנט; יו"ר מפלגת "מרץ" ח"כ זהבה גלאון; יו"ר מפלגת ש"ס, ח"כ אריה דרעי; יו"ר מפלגת "הבית היהודי", ח"כ יעקב ליצמן; היועמ"ש, יהודה ויינשטיין והיועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון. בפנייה קוראת התנועה לאיכות השלטון לפרסום כל הסכם קואליציוני או אופוזיציוני אשר עשוי להשפיע על התנהלותה של הממשלה או הכנסת.
דרישה זו של התנועה לאיכות השלטון מתחייבת מכוח העיקרון החקיקתי, לפיו יש להעביר למזכיר הכנסת, כל הסכם בכתב אשר נחתם בקשר לכינונה של ממשלה או הבעת אי אמון בה. כן, פרסום זה אף מתחייב לאור אדניה היסודיים ביותר של שיטתנו המשפטית, לפיהם לאור העובדה שמדובר במידע ציבורי יש להביאו לידיעת הציבור הרחב. כן, מכיוון שהצדדים להסכם הינם נציגי הציבור וחותמים עליו בתור נאמניו, מן הראוי כי ההסכמות הללו יפורסמו לכלל אזרחי המדינה אשר העניקו להם המנדט לפעול כנציגיהם. בנוסף, חובת פרסום זו אף מתבקשת, בהיותה תנאי בסיסי למימוש חופש הביטוי ועל מנת לאפשר לאזרחי המדינה לבקר באופן מיטבי את התנהלות נבחריהם ובייחוד על מנת להגשים בצורה מיטבית ומושכלת את זכות הבחירה המוקנית להם.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "הסכמים והסכמות אינם יכולים להסגר מתחת השולחן, חסויים מעיני הציבור הבוחרים. התנהלות פוליטית כזו פוגעת בכנסת ובאמון הציבור בה."