איכות השלטון: חשש מפני "מחטף בחירות"

איכות השלטון: חשש מפני "מחטף בחירות"

התנועה לאיכות השלטון פנה לנציב שירות המדינה, משה דיין, בקריאה שלא לאשר מעתה ועד כינון הממשלה החדשה פתיחת תקנים חדשים או הארכת תקנים למשרות קיימות מחשש מפני אינטרסים פוליטיים צרים
ממידע אשר הגיע לתנועה בימים האחרונים עולה חשש כבד מ"מחטפי בחירות" במשרדי הממשלה השונים, שריון מינויים לתפקידים שונים במשרדי הממשלה, בכירים וזוטרים כאחד, באמצעות יצירת ו/או הארכת תקנים למשרות, הקמת ועדות איתור וזירוז הליכים אחרים הנוגעים למינויים בתקופת הבחירות.
הנחיית היועמ"ש קובעת כי ככלל, יש להימנע מאיוש משרות בכירות בשירות המדינה באמצעות ועדות איתור (לרבות ועדות איתור שהחלו בפעילותן קודם לתקופת הבחירות); להימנע ממינויי קבע למשרות בכירות ואחרות המתקבלים ללא הליך תחרותי (לרבות מינויים בסמכות ישירה של שר או של ממשלה); וכן להימנע ממינויי מנכ"לים. רק בנסיבות חריגות יתאפשרו מינויים כאמור, ובלבד שניתן אישור מנציב שירות המדינה בהחלטה מנומקת. עוד מדגיש היועץ המשפטי לממשלה בהנחיה את העובדה כי בתקופת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה, הממשלה הנוכחית אינה פועלת עוד מכח אמון הכנסת, אלא מכח עיקרון הרציפות, וכן מציין את החשש מפני יצירת עובדות מוגמרות אשר עלולות להעמיד ממשלה נבחרת בפני מצב בלתי הפיך.
לאור האמור מבקשת התנועה לאיכות השלטון מנציב שירות המדינה להפעיל באופן מיידי את הכלים המצויים ברשות הנציבות על מנת למנוע "מחטפים" כאמור בגזרת המינויים. אמנם טרם עודכנו הנחיות היועץ המשפטי לממשלה באופן רשמי, אך אין ספק כי אנו מצויים בעיצומה של תקופה רגישה ביותר, במסגרתה יש לנקוט משנה זהירות ביחס להחלטות המתקבלות ביחס למינויים, הן לאור ניסיון העבר והחשש הממשי מפני פעילות פסולה, והן למראית עין, לשם הבטחת אמון הציבור. אין עוררין, כי מעבר להיות נציבות שירות המדינה המפקחת על אמות המידה הראויות באשר למינויים בשירות המדינה בעת שגרה, בתקופה רגישה זו מתפקדת הנציבות כלא פחות מאשר "שומרת סף" שמטרתה להגן על טוהר המידות ועל ההתנהלות הראויה בספירת המינויים.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "מן הראוי כי נציבות שירות המדינה לא תאשר מעתה ועד לכינון הממשלה החדשה פתיחת תקנים חדשים ו/או הארכת תקנים למשרות קיימות, או כל בקשת "בזק" המוגשת בתקופה זו מטעם יחידות הממשלה השונות ונגועה, ולו למראית עין, בחשש מפני אינטרסים פוליטיים צרים. זאת, על מנת לוודא כי מינויים לתפקידים בשירות הציבורי לא יבוצעו בידי גורמי ממשל אלא ימתינו עד לכינון ממשל חדש, באופן שישמור על אינטרסים ציבוריים, ובראשם אמון הציבור בשירות הציבורי."