דפני ליף: המחאה החברתית רחוקה מלמות

דפני ליף: המחאה החברתית רחוקה מלמות

בכנס התנועה לאיכות השלטון , שמתקיים היום (יום ג') במכללת ספיר, התקיים פאנל בנושא "מחאות בעולם המודרני ".
הפאנל בנושא "מחאות בעולם המודרני" נערך בהשתתפות ח"כ עיסאווי פריג'; ח"כ מיקי רוזנטל; פרופ' יורם מיטל; גב' דפני ליף; מר ניר ברעם; ד"ר דניאל דור ועו"ד מיכאל פרתם מהתנועה לאיכות השלטון. הפאנל נערך בכנס התנועה לאיכות השלטון שמתקיים היום, יום ג', במכללה האקדמית ספיר.
ח"כ מיקי רוזנטל:
"המחאה החברתית היא אחד מהאירועים המשמעותיים והחשובים ביותר שקרו במדינת ישראל. הציפייה שתוצאות המחאה יתבטאו מיד לאחר פריצתה, היא ציפייה לא ריאלית. המחאה מחלחלת לתוך החברה הישראלית, ותוצאותיה בוודאי יתבטאו גם בבחירות הקרובות… אנו נמצאים בכיוון טוב ונכון של שיפור, והמחאה היא הקטליזטור המשמעותי ביותר לתהליך הזה".
…. בשנה האחרונה אנו מגלים בעיה חדשה-ישנה של שחיתות. תמיד היו מושחתים, אך תמיד היה מדובר בבודדים שהיו מכונים 'עשבים שוטים'. כיום אנו רואים מושחתים שקונים מערכות שלמות, ויש להיערך באופן שונה לתופעה הזאת".
דפני ליף:
"המחאה החברתית רחוקה מלמות… לאירועים בקנה מידה גדול ישנה השפעה מאד משמעותית, אך זה לוקח זמן, ישנה אבולוציה. הדבר החשוב ביותר זה איך אנשים לוקחים את הרעיונות ומיישמים אותם בעצמם. ישנם כל מיני מנגנונים שלטוניים שלאט-לאט מגלים שהם צריכים להשתנות… אינני חושבת ששיטת הבחירות היא העיקר, אלא הערכים… המערכת השלטונית צריכה לקבל התבוננות מחודשת, ויש לשאול שאלות כמו: מהי המהות שלה?"
ניר ברעם, סופר:
"הדבר היחיד שנשאר יציב לאורך השנים זה הפער בין העשירים והעניים במערב, שגם הולך ומתרחב כל הזמן. לפני הכל יש להסתכל על חלוקת ההכנסות… הדרך היחידה לשנות פערים אלו היא מחאה גלובלית".
"היכולת של ממשלה היום במערב לחולל שינויים כלכליים דרמטיים ולשנות את ההנחות הבסיסיות של הקפיטליזם היא איננה גדולה, מאחר שעליה להתחשב בכוחות כלכליים גלובליים והיא איננה יכולה לחולל שינוי לבדה ולהיות מנותקת".
ד"ר דניאל דור, אוני' ת"א, ממייסדי המשמר החברתי:
"המחשבה שאומרת שמחאה אחת תקום ותשנה הכל היא מחשבה נאיבית… אנו נמצאים במאבק מאד ארוך. מאז שיצאנו לרחוב ועד היום, השיח מאד השתנה, הראש של האנשים נפתח, יש המון סוגיות שמדברים עליהן. מי שמחפש תוצאות במובן של דירות זולות יותר – ניתן להגיד שהוא קצת נאיבי. אנו צריכים להיות סבלניים ולהבין שמדובר בטווח זמן ארוך".
"אם מדברים על השפעה במובן של התגייסות של אזרחים מן השורה לפעולה שתשפר את חייהם, על חשיבה של לפעול בעצמנו כדי לשנות ולא לסמוך על אחרים – אנו רואים מאות רבות של אנשים שמבחינתם קיץ 2011 לא נגמר… צריך לשים לב לאינסוף פרטים קטנים, שייצרו קבוצה של אזרחים שיקומו ויבינו שרוב הפוליטיקאים מייצגים אותנו בצורה לא טובה, ועלינו לנהל את העניינים הפוליטיים בעצמנו. עלינו לעבור מהרעיון הנפלא אל היישום שלו".