פנייה למבקר המדינה להכריע בסוגיית מימון סיעות שמתאחדות

פנייה למבקר המדינה להכריע בסוגיית מימון סיעות שמתאחדות

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה יוסף שפירא בקריאה להבהיר באופן פומבי את הפרשנות הראויה בשאלת מימון סיעות שהתאחדו. התנועה לאיכות השלטון סבורה כי יש לחשב את תקרת ההוצאות של רשימות המועמדים כאילו הוגשו על ידי סיעה אחת, וזאת כדי לא לפגוע בעקרון השוויון
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה בעניין פרשנות חוק מימון מפלגות, בכל הנוגע לסיעות המתאחדות ובהשלכות התקציבית של פרשנות זו. החוק מסדיר את נושא הגבלת ההוצאות של סיעות הכנסת, בין היתר, גם בתקופת הבחירות. הסעיף קובע את ההיקף המקסימאלי של הוצאת הבחירות של סיעה, סיעה חדשה ורשימת מועמדים וכן קובע את הרף המקסימאלי של הוצאת בחירות לכל סיעה קיימת. יחד עם זאת, הסעיף שותק בכל הנוגע למצב, הנפוץ במחוזותינו, בו סיעות קיימות מתאחדות לכדי רשימה אחת.
לפי גישה פרשנית אחת, יש לחשב את תקרת ההוצאות לכל סיעה בנפרד ותקרת הוצאות הבחירות של הרשימה תהיה חיבור תקרות ההוצאה של כל אחת מהסיעות. הגישה השנייה מציעה לחשב את תקרת ההוצאות של רשימת המועמדים כאילו הוגשה על ידי סיעה אחת שמספר חברי הכנסת הכולל שלה הוא כמספר חברי הכנסת של הסיעות שהגישו את הרשימה. נוכח הוראות החוק בנושא, יישום כל אחת מהגישות מוביל לתוצאה שונה לעניין גובה תקרת ההוצאות המותרת.
עד היום, ננקטה הגישה לפיה התקרה שנקבעה היא סכום חיבור התקרות של כל אחת מהסיעות- מה שמעלה את רף ההוצאה המותרת לסיעות שהתאחדו. עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי פרשנות זו מנוגדת ללשון החוק לפיו הקריטריון למגבלת ההוצאות של סיעה קיימת הוא מספר חברי הכנסת החברים בסיעה; בנוסף כאמור, פרשנות זו אף מפרה את עקרון השוויון בין הסיעות השונות שעליו ביקש המחוקק לשמור. יתר על כן, הסדר זה אף אינו משקף את כוונת המחוקק, אשר קבע כי סיעות יוגבלו במימון, ביחס ישיר למספר הח"כים בכל סיעה. פרשנות זו מביאה לבזבוז כספי הציבור, שלא לצורך מאחר וייאלץ לשלם סכומים גבוהים הרבה יותר על מימון הבחירות של סיעות שמתמזגות, וזאת ללא כל הצדקה לגיטימית.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי אין כל הצדקה ליתן לסיעות שהתאחדו מימון בחירות גבוה יותר ביחס לסיעות עצמאיות. כאמור, איחוד בין סיעות הוא צעד אסטרטגי הנובע ממגוון רחב של טעמים פוליטיים. אין באיחוד כשלעצמו משום חוסר תקינות, אולם ברי כי אין לתת תמריץ ויתרון מובהק לסיעות שמתאחדות.