לחיאני מנצח על נאום הניצחון בבת ים

לחיאני מנצח על נאום הניצחון בבת ים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הפנים והיועמ"ש בקריאה לפעול להגבלת ההשפעה של ראש רשות מקומית שהושעה על הנעשה ברשות מקומית, לרבות תיקוני חקיקה.
רקע
בחודש מאי 2014, הורשע מר לחיאני במסגרת הסכם טיעון, ובית המשפט הטיל על לחיאני עונש מאסר בדרך של עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס. כן הכריע בית המשפט בשאלת הקלון, והחליט להטיל עליו קלון. בכך ניתנה האות לפקיעת כהונתו של מר לחיאני הן כראש העירייה והן כחבר מועצת העירייה.
חרף השעייתו מכהונתו, חרף פקיעת כהונתו מתפקידיו כנבחר ציבור וחרף הטלת קלון משפטי ומוסרי בו ובמעשיו – המשיך מר לחיאני, כך על פי תחקיר ערוץ 2, להיות מעורב בניהול הרשות המקומית. לא זו אף זו, מר לחיאני תמך ביוסי בכר כמועמדו שלו לתפקיד ראש העירייה בבחירות שנתקיימו בעירייה.
תמיכתו של מר לחיאני במר בכר הייתה כה מסורה ומפורסמת ברבים, כך שהוצגה בפני תושבי העירייה כאילו השניים חד הם, או למצער שמר בכר הינו שלוחו של מר לחיאני.
נוכח הזילות במחוקק, בוועדה ובתושבי בת-ים, פנתה התנועה ליועמ"ש ולשר הפנים כבר בחודש דצמבר 2014 בבקשה כי יפעלו באופן נחרץ ומיידי להסדרת סוגיה זו, תוך הבהרת גבולות המותר והאסור של התנהלות זו. הכל – כדי לא להפוך את ההרשעה הפלילית פלסתר.
התנועה הדגישה בפני היועמ"ש ובפני שר הפנים כי דומה שלחיאני הכתיר הלכה למעשה את מר בכר לראשות עיריית בת ים, בעוד המאסדר כשל בתפקידו ובחובתו לנתק את התלות בין ראש העירייה המורחק לראש העירייה הנבחר, לכל הפחות למראית עין.
עדות לכך ניתן למצוא בסרטון שעלה לאינטרנט, בו נראה מר לחיאני מנצח על נאום הניצחון של יוסי בכר, ונואם נאום של למעלה מ-9 דקות – טרם נאומו של מר בכר עצמו. בנוסף, גורס מר לחיאני בפני קהל המאזינים כי "אתם בחרתם.. את מי שאתם יודעים שהוא זה שימשיך את הדרך הטובה שלנו", זאת כשמרבה הוא לדבר הוא בלשון יחיד רבים ("אנחנו") ומפריח הבטחות לאוויר. חגיגה אמנם ניתן למצוא בסרטון, אולם אין זו חגיגה לדמוקרטיה ולשלטון החוק.
העדר ניתוק מספק של ראש הרשות המקומית מתפקידיו, סמכויותיו ו"כיסאו", יותיר בידיו הכוח הפוליטי להשפיע על חברי מועצת הרשות המקומית ועובדיה, כך שההשעיה תהא למראית עין בלבד. חשש זה מתממש פעם אחר פעם ולא נראה כי הרשויות פועלות דיין למצות את הדין. דומה כי אוזלת היד עד כה הביאה לזילות בשלטון החוק, ועל כך לא ניתן לעבור לסדר היום.