"הגנון של ביבי" יאסר לשידור

"הגנון של ביבי" יאסר לשידור

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט סלים ג'ובראן, להסיר את סרטון התעמולה שהפיצה מפלגת הליכוד, "הגנון של ביבי" ולבצע פעולות אקטיביות כדי שזה יורד מאתרי החדשות ומרשת האינטרנט.
בעקבות עתירת התנועה בנוגע להפצת הסרטון "הגנון של ביבי", ועדת הבחירות המרכזית החליטה להסיר את הסרטון מהאינטרנט ולהוציא צו מניעה האוסר את שידור הסרטון באמצעי התקשורת. החלטת וועדת הבחירות המרכזית התקבלה בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בדרישה למתן צו על תנאי לראש הממשלה ולליכוד אשר יורה להם לחדול מלהפיץ סרטון תעמולת בחירות אשר נעשנה בו שימוש בילדים בניגוד לחוק הבחירות.
עמדת התנועה היא כי מדובר בשימוש ציני בילדים לצרכי תעמולה בניגוד להוראת חוק התעמולה. לטענה כי מדובר בפעילות שגרתית משיבה התנועה זאת בניגוד לעמדה הרשמית של הליכוד כי הילדים בסרטון מופיעים בפעילות שגרתית, דהיינו בגן הילדים. אולם, על אף הרקע של גן הילדים, הילדים משחקים בהתאם לתסריט מתוכנן היטב. גן הילדים מסביב הינו רק תפאורה למסר הפוליטי של הסרטון, ואין די בו דבר שהינו בגדר "פעילות שגרתית" של ילדים בגן- כזו שאינה מבויימת ומתוזמנת היטב. כמו כן, מדובר בהפצה ברשת האינטרנט על ידי ראש הממשלה והליכוד, תוך התחמקות מלקיחת אחריות. לא די בטענה זו של "טעות", ומקום בו הדברים התפרסמו וצברו תאוצה, אזי הלכה למעשה התקיימה תעמולת בחירות במלוא עוזה. לא ניתן להסתפק בטענות שונות כגון סרטון שהגיע עקב טעות טכנית, טעות אנוש או אף הדלפה מכוונת בכדי להסיר אחריות ממפיץ התעמולה.
הועדה החליטה כי על פי החוק, האיסורים הכלליים שבחוק הבחירות חלים על כל אמצעי הפרסום והמדיות השונות, ובין אלה גם באינטרנט, לכן יש להסיר את הסרטון מכל אתרי האינטרנט בהם הוא מופיע. הוועדה הדגישה בהחלטתה את חומרת השימוש בילדים לצרכי תעמולה כאשר קבעה כי גם אם התקבל אישור מהורי הילדים המשתתפים בסרטון, השימוש באותם ילדים עדיין אסור, על פי חוק הבחירות, שקובע כי אין לעשות שימוש בילדים מתחת לגיל 15 בתעמולת בחירות.
החוק קובע שילדים כן יוכלו להופיע בתעמולת בחירות כאשר הם מבצעים פעילות שגרתית, כפי שטען "הליכוד" בתשובתו לוועדת הבחירות. לכאורה, הילדים בסרטון משחקים, פעולה שנחשבת לפעילות שגרתית.
בנוסף, הועדה קבעה כי הסרטון "הגנון של ביבי" לא הופץ בטעות, כפי שטענו ב"ליכוד". כמו כן הוועדה אף דרשה מהליכוד לבצע מעשים אקטיביים ולדווח בתוך מספר ימים מהן הפעולות שבצעו כדי לדאוג לכך שהסרטון יורד מרשת האינטרנט.