מינויו של פרופ' עודד שריג לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו

מינויו של פרופ' עודד שריג לתפקיד בכיר בקבוצת אליהו

בעקבות בקשת התנועה לאיכות השלטון לממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון, הממונה על הביטוח החליטה להתנגד למינוי פרופ' שריג למנהל הכללי של חברת הביטוח
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון בבקשה לעדכן בהחלטתה הרשמית בנוגע למינוי פרופ' שריג למנכ"ל "אליהו". בפניה לממונה הבהירה התנועה עמדת לפיה מסמכות הממונה להתנגד למינויו הטרי של פרופ' עודד שריג, המפקח על הביטוח לשעבר, לתפקיד בכיר בקבוצת "אליהו", שבבעלותה חברת הביטוח "מגדל".
התנועה לאיכות השלטון פרטה לממונה על שוק ההון ולמשנה ליועמ"ש את הסיבות בשלהן יש להתנגד באופן נחרץ למינויו של שריג וכיצד החוק מחייב את פסילתו.

התנועה הדגישה כי הקשר בין פרופ' שריג כממונה על שוק ההון לבין חברת "מגדל" וחברת "אליהו" היה קשר רב-מימדים: פיקוח, בקרה, בחינת תלונות, תפקידי חקירה ואפשרות הטלת קנסות מנהליים. יתרה מזאת, פרופ' שריג קיבל את כל החלטותיו, ובראשם ההחלטה המכוננת למתן היתר השליטה למר שלמה אליהו על חברת מגדל, למרות נסיבות, שלדעת התנועה ראוי היה שישללו מתן היתר כזה.

זאת ועוד, תקופת הצינון בת השנה הקבועה בסעיף 4 לחוק הצינון כבודה במקומה מונח; אולם אין בה כדי לגרוע מאפשרות תחולתו של סעיף 2, אשר חל גם בעניינו ומרחיב את התקופה האמורה. זאת, לשם הגשמת את תכליות דיני הצינון, ובפרט למנוע מראית עין שתפגע הן בשירות הציבורי והן באמון הציבור בו.
התנועה הדגישה כי שנים ארוכות ישנו כרסום מתמשך באכיפת דיני הצינון והחלשה מתמדת של תכליות הגבלות לאחר פרישה. מצב זה פוגע קשות באינטרסים ציבוריים חיוניים, יוצר אוירה של ציפייה בקרב עובדי ציבור לתפקידים מתגמלים במגזר הפרטי לאחר פרישתם, דבר שעלול להביא לפגיעה בטוהר המידות ולפגיעה באמון הציבור ברשויות.
בתגובתה של הממונה על שוק ההון והביטוח, הדגישה סלינגר כי לפרופ' שריג ואליהו חברה לביטוח ניתנה הזדמנות לטעון את טענותיהם בעל פה. לאחר שנשמעו עמדותיהם לעניין זה, בכתב ובעל פה, החליטה הממונה, מתוקף סמכותה לפי סעיף 41י לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים להתנגד למינוי פרופ' שריג למנהל הכללי של חברת אליהו.
החלטתה זו של הממונה מתייחסת לתקופה שעד ליום 31 באוגוסט 2016, 3 שנים ממועד פרישתו של פרופ' שריג מתפקידו כממונה על הביטוח.