הליכי הבדיקה של הפרקליטות והיועמ"ש

הליכי הבדיקה של הפרקליטות והיועמ"ש

התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבת ביקורת מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות לבחון את עצם שימוש בהליך הבדיקה, ליצור לה גבולות וליצוק בה הסדרים שיבטיחו הפעלה שוויונית ותקינה במקרים המתאימים וימנעו מהליך הבדיקה להביא לסיכול החקירה הפלילית ולהכשלת מיצוי הדין הפלילי
רקע
תשובת המדינה לבג"ץ בעתירת ח"כ רוזנטל כנגד סגירת תיק החקירה כנגד ראש הממשלה "ביביטורס", הובהר, כי הליך הבדיקה שננקט בו היה חריג. תשובה זו, מלבד התמיהות לגבי ההליכים שננקטו בפרשה המסוימת הנדונה, מעלה פעם נוספת את סוגיית הליכי בדיקה, הננקטים על ידי הפרקליטות והיוהמ"ש בצורה הנחזית כבלתי סדורה ובלתי שוויונית. אסופת המקרים בהם ננקטו הליכי בדיקה ממושכים הולכת ומתארכת וכוללת בעיקר פרשות בהם מעורבים אנשי ציבור.
התנועה הביעה עמדתה פעם אחר פעם כנגד הליך זה בטענה כי הליך הבדיקה הינו לא תקין ומעניק, למעשה, ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליטות סמכות בלתי מוגבלת לנקוט בכל אמצעי שתמצא לנכון לצורך קבלת החלטה על חקירה פלילית ובכלל זה חקירה טרומית מקיפה ואף עריכת שימוע מוקדם לחקירה משטרתית, צעדים שאין להם כל מעמד משפטי ואשר פוגעים בהליך חקירה תקין ויעיל. כל זאת לפי ראות עיניהם מבלי לקבוע קריטריונים לדבר, אשר ימנעו הפעלת הליך תמוה ובעייתי כזה באופן מפלה, למיוחסים בלבד.
בשונה מהליך בדיקה קצר וממצה במסגרתו המשטרה בהנחיית הפרקליטות מבצעת בדיקות מקדימות, הרי שבמקרים של חשודים בעמדות מיוחדות, מהווה הבדיקה הליך ממושך של מספר שנים, המהווה מחסום מפני חקירה משטרתית אפקטיבית.
כך מתעצמת הפגיעה בשוויון בפני החוק, בהגשמת מטרות ההליך הפלילי להביא לחקר האמת, לתגמול ולהרתעה וכן גורר השימוש בהליך חריג זה לפגיעה קשה של אמון הציבור ברשויות אכיפת החוק, אמון החיוני לצורך הגשמת שלטון החוק.
אשר על כן, סבורה התנועה כי ישנה חשיבות גדולה, מעבר לבחינת התנהלות מערכת התביעה בנושא הספציפי של בדיקת פרשת "ביביטורס" גם לבחון את עצם השימוש בהליך הבדיקה, ליצור לה גבולות וליצוק בה הסדרים שיבטיחו הפעלה שוויונית ותקינה במקרים המתאמים וימנעו מהליך הבדיקה להביא לסיכול החקירה הפלילית ולהכשלת מיצוי הדין הפלילי.
זאת ועוד, מבקשת התנועה מנציבת ביקורת המדינה על מערך התביעה לבדוק את הליכי קבלת ההחלטות בתיק "ביביטורס". וכן את השימוש בהליך הבדיקה, על מנת ליצור הסדרים והגבלות שימנעו משימושים הפוגעים בשלטון החוק בשוויון באכיפתו.