איכות השלטון לבית המשפט: יש לחייב את עיריית טירה לעמוד בדרישות החוק, ולפרסם דוחות חופש מידע שנתיים

איכות השלטון לבית המשפט: יש לחייב את עיריית טירה לעמוד בדרישות החוק, ולפרסם דוחות חופש מידע שנתיים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לביהמ"ש המחוזי בלוד, בבקשה כי יחייב את עיריית טירה, לפרסם את הדוחות השנתיים שלהן כדרישת חוק חופש המידע.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לביהמ"ש המחוזי בלוד בעתירה נגד עיריית טירה והממונים על יישום חוק חופש המידע במועצה המקומית תל מונד. בעתירה דרשה התנועה כי ביהמ"ש יחייב את העירייה לפרסם דוחות שנתיים כפי שמורה לה חוק חופש המידע.
על פי חוק חופש המידע, חייבות הרשויות לפרסם דוח שנתי המפרט את בעלי התפקידים בעירייה, פעילויותיה השונות, ענייניה הכלכליים, וכן פרק מיוחד שעניינו הפניות שהתקבלו והמענה שניתן להן. זאת עד לחודש יולי של השנה העוקבת.
מסקירה שערכה התנועה, נתברר כי במספר רב של רשויות מקומיות, לא מפורסם הדוח, ולכן נשלחו מכתבים לאותן הרשויות על מנת שימלאו חובתן על פי חוק.
לאחר פניות חוזרות ונשנות של התנועה לאיכות השלטון לעירייה, בהן דרשה כי יפרסמו את הדוחות השנתיים, אשר נותרו ללא מענה, פנתה התנועה לביהמ"ש בדרישה שיאכוף את חוק חופש המידע. בין היתר, התבססה העתירה על כך שחופש גישתו של הציבור לחומרים המצויים בידי רשויות השלטון, בא לקדם את תרבות שלטון, ולאפשר לפרט לפקח על פעילות השלטון. חופש המידע מבטיח את שקיפות פעולת השלטון ואת העמדתה לביקורת. לפיכך, התנועה לאיכות השלטון הדגישה כי מחדלם של המשיבים לעמוד בדרישות החוק, וניסיונם להתחמק ממתן המידע, הינו חמור מאוד ופוגע באינטרסים ציבוריים.
התנועה לאיכות השלטון הדגישה בעתירה כי תכליתו של חוק חופש המידע, הינה לקדם ולממש את חופש הביטוי, ולחזק את אימון הציבור ברשויות השלטון. פרסום הדוח השנתי שכולל מידע על אודות פעילותה ותחומי אחריותה של הרשות המקומית, מגשים באופן אופטימלי את תכליותיו של חוק חופש המידע. לכן הבטחת פרסומו הינה אינטרס ציבורי חשוב.
על הרשות חלה החובה לציית לחוק. שכן אין איש או גוף העומדים מעל לחוק. חובת הציות לחוק עומדת בליבו של המשטר הדמוקרטי, ומאפשרת את קיומה ואת התנהלותה התקינה של החברה. חובת הציות לחוק חלה על כלל הציבור ועל הרשויות. ועל העירייה לציית לחוק ככול אזרח במדינת ישראל.