יחימוביץ' וארגוני אנרגיה וחברה הציגו לממונה על ההגבלים את עמדתם לפירוק נכון של מונופול הגז

יחימוביץ' וארגוני אנרגיה וחברה הציגו לממונה על ההגבלים את עמדתם לפירוק נכון של מונופול הגז

ח"כ שלי יחימוביץ' ונציגי ציבור נפגשו הבוקר עם הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דייויד גילה, לשימוע דומה לזה שקיימו עמו חברות הגז, והציגו בפניו מתווי עקרונות לפירוק נכון של מונופול הגז הטבעי. סוכם על פגישת המשך.
בפגישה הוצגו בפני הממונה שתי הצעות נפרדות ושונות: עמדת יחימוביץ', לפיה יש לפרק את המונופול תוך קביעה טנטטיבית של נוסחת פיקוח על המחיר, ובמידה ובתוך שנה המחירים לא ירדו לרמה תחרותית – הטלת פיקוח על המחירים; ועמדת הפורום הישראלי לאנרגיה, שהוצגה על-ידי נועם סגל, לפיה יש לאמץ את המודל הנורווגי ועל המדינה להיכנס כשותפה המרכזית במאגרי הגז. יחימוביץ' אמרה כי היא מסכימה ערכית ועקרונית עם מודל הפורום, אך "הסוסים כבר נשדדו מהאורווה בחסות הממשלה" וכעת יש לייצר מתווה ראלי שישרת הן את הציבור והן את החברות.
התנועה לאיכות השלטון לא הציגה מתווה אך הדגישה את החשיבות שבהכרזה על הסדר כובל, וכן על הצורך בשקיפות בניהול ההליך ובמתן אפשרות לציבור הרחב להשמיע את עמדתו.
בפגישה השתתפו עו"ד גלעד ברנע, המייצג את יחימוביץ' ואת ח"כ גפני וארגונים נוספים בבית הדין להגבלים עסקיים; נועם סגל נציג הפורום הישראלי לאנרגיה; ועו"ד נילי אבן-חן נציגת התנועה לאיכות השלטון. בשבועות האחרונים קיים הממונה גילה פגישות רבות עם נציגי חברות הגז, והפגישה נועדה להשמיע בפניו את עמדת נציגי הציבור בנוגע לפרוק המונופול.
עמדת יחימוביץ' – ברנע, כוללת שלושה עקרונות להבנייה נכונה של משק הגז הטבעי:
ראשית, יש לפרק את מונופול הגז, כדי לנסות וליצור תחרות בתחום האנרגיה, ובעיקר כדי לנטרל את כוחו הכלכלי והפוליטי האדיר של המונופול הפרטי שנוצר, המהווה איום דמוקרטי ופוליטי של ממש. עם זאת, הסיכוי שתיווצר תחרות אמיתית הינו נמוך, בשל כמות השחקנים הנמוכה, וסביר יותר שיווצר שוק אוליגופוליסטי בדומה לתחום הבנקאות.
על-כן, במקביל לפרוק המונופול יש לבנות, מראש, נוסחת פיקוח על פי חישוב עלות פלוס רווח נורמטיבי, ובמידה ובתוך שנה לא יגיעו מחירי הגז לרמה תחרותית כפי שנגזר מהנוסחא – יוחל אוטומטית פיקוח על המחירים. כך תינתן אפשרות ליצירת תחרות אמיתית בתחום הגז, ואף יינתן תמריץ לחברות הגז לפעול כדי לקדם תחרות זו; ומאידך אם יווצר קרטל, והמחירים ישארו ברמתם המונופוליסטית הנוכחית – יישמר מנגנון להטלת פיקוח לטובת הציבור. זאת תוך מתן ודאות ויציבות לחברות המפיקות.
העיקרון השלישי – האחדה וחיזוק של מערך הרגולציה בתחום הגז. כדי לייצר ודאות ויציבות בעבור חברות הגז מחד, ולחזק את יכולת נציגי הממשלה לשמור על האינטרס הציבורי מאידך, יש מקום לאיחוד סמכויות בתחום הגז – תוך הקפדה על עצמאותם של רגולטורים בעלי סמכויות שיפוטיות, כמו הממונה על ההגבלים העסקיים, היועץ המשפטי לממשלה או יו"ר רשות החשמל. במקביל, יש להחיל סטנדרטים גבוהים של שקיפות ודיווח לציבור על חברות הגז, ולתבוע מהרגולטורים היוועצות מוגברת הן עם מומחים בינלאומיים, והן עם הכנסת ונציגי הציבור, מהלכים שאף הם יגבירו את השקיפות.
בפגישה הוצגה לפרופ' גילה גם עמדת הפורום הישראלי לאנרגיה בסוגיית מבנה משק הגז, השונה מזו של יחימוביץ'. לדברי הפורום, הנסיון בעולם מלמד כי לא ניתן יהיה לקיים תחרות בשוק הגז הטבעי של ישראל, בשל גודלו המצומצם ומאפייני הצריכה המקומית (צרכן יחיד דומיננטי). משום כך גורס הפורום, כי הדרך הטובה ביותר להגן על האינטרס הציבורי והלאומי-אסטרטגי במשק הגז הוא לאמץ את המודל הנורבגי, שזוכה להצלחה במדינות שונות כבר שנים רבות. בהתאם למודל זה, המדינה עצמה היא שותפה בשיעור משמעותי (בנורבגיה נע בין 50% ל- 80%) במאגרי הגז.
לדברי הפורום מודל זה יאפשר לפתור את מרבית הבעיות שניצבות כיום על הפרק, דוגמת פיתוח שדה הגז לוויתן על ידי המפעילה הנוכחית (חברת נובל), אשר תוכל להיוותר כשותפה בשדה. כמו כן, מאחר והמדינה תישא בחלקה השווה בעלויות הפיתוח של השדה (בדומה לשאר השותפות), ייצור הדבר ודאות רגולטורית ויאפשר גיוס הון למימוש הפרוייקט. בנוסף, אזרחי ישראל יוכלו להנות מהתשואה הגבוהה המובטחת בפרוייקט הפיתוח, אשר כיום נהנים ממנה בעיקר בנקים זרים. הפורום המליץ לפרופ' גילה להעדיף פתרון זה על פני הנסיון ליצור תחרות מדומה במשק, אשר תותיר את אזרחי ישראל בידי דואופול למשך עשרות השנים הבאות.
יחימוביץ' אמרה כי ברמה הערכית והעקרונית היא מסכימה לחלוטין עם עמדת פורום האנרגיה, אך לדבריה "הסוסים כבר נשדדו מזמן מן האורווה, נוצרו עובדות בשטח, והקשיים הפוליטיים והמדיניים מאלצים נוסחת פתרון גמישה יותר שתבטיח בראש ובראשונה הגנה על האינטרס הציבורי."
עו"ד נילי אבן-חן הציגה את עמדת התנועה לאיכות השלטון, לפיה חיוני כי הממונה יכריז על הסדר כובל בתחום הגז הטבעי. לעמדתה, יש טעם לפגם בכך שהממשלה מעולם לא ביטאה באופן פומבי את עמדתה לגבי המונופול שנוצר בתחום הגז, בניגוד לחוק, ויש חשיבות היסטורית וציבורית לפרסום עמדה רשמית בעניין.
כמו כן הדגישה אבן-חן את הצורך בניהול ההליך בשקיפות מוגברת, תוך היועצות עם הציבור.