האם רשות מקרקעי ישראל מעוניינת להסתיר מידע?

האם רשות מקרקעי ישראל מעוניינת להסתיר מידע?

מחר (יום ד') בשעה 10:00 יערך דיון בביהמ"ש המחוזי בירושלים בעתירת התנועה לאיכות השלטון כנגד רשות מקרקעי ישראל, בדרישה להורות להעביר מידע ומסמכים הנוגעים לעסקאות שנעשו בקרקע מרכז הקליטה במבשרת ציון
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד רשות מקרקעי ישראל בבקשה להורות למנהל מקרקעי ישראל להעביר מידע ומסמכים הנוגעים לעסקאות שנעשו בקרקע מרכז הקליטה במבשרת ציון. הדיון בעתירה יתקיים מחר (יום ד') ב10:00.
רקע:
במהלך השנה האחרונה פרסמה החברה לניהול קופת התמלוגים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל מכרז בסך 250 מליון ₪, ועניינו מכירת 93 מבנים במבשרת ציון. מבנים אלו הושכרו לחברה פרטית בשם "אנקופ גרופ", אשר בתורה השכירה אותם למשרד העלייה וקליטה ולסוכנות היהודית, המפעילים במקום מרכז קליטה המאוכלס בידי עולים חדשים מאתיופיה. נראה כי קיימת אי וודאות בכל הנוגע לעתידם של מאות העולים המתגוררים במתחם כעת. מרכז הקליטה הוקם לפני כ-30 שנים על ידי הסוכנות היהודית ועל ידי משרד העלייה והקליטה, ותודות לתרומתם של יהודים המתגוררים בפלורידה. בשלב מסוים, ובהליך שטיבו אינו ידוע, עברה הקרקע מידי הסוכנות לידי החברה אשר בימים אלו מציעה אותה למכרז.
בעקבות השאלות הקשות אשר עלו בנוגע להליך העברת השליטה בקרקע מידי הסוכנות היהודית לידי החברה לניהול קופת התמלוגים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, פנתה התנועה לאיכות השלטון למנהל מקרקעי ישראל בבקשה כי יעביר לידה פרטים הנוגעים למקרה לפי חוק חופש המידע. לאחר התעלמות מנהל מקרקעי ישראל מפניות התנועה, תוך שהוא מפר את לשון החוק הברורה המורה אותם להשיב בתוך 30 ימים, הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבית המשפט מחוזי בירושלים, בדרישה כי יחייב את המנהל להשיב לה.
לעמדת התנועה לאיכות השלטון, קיימת חשיבות כי המידע אשר נתבקש המנהל להעביר יגיע לידי הציבור במיוחד לאור העובדה כי למקרה עשויות להיות השלכות של ממש על חייהם של כ-1,300 עולים חדשים וקשי יום המתגוררים במבנים האמורים, וכן על האוכלוסייה המקומית והתוואי העירוני בו היא מתגוררת. כמו כן, טובת הציבור מחייבת תיקון הליקויים אשר ייתכן כי מצביע עליהם המידע המבוקש על-ידי התנועה לאיכות השלטון, דבר אשר בסופו של יום יקדם את רווחתם, ואת אמונם במערכת. משנמנע מנהל מקרקעי ישראל מלעשות כן, מרוקן הוא מתוכן את חובת נאמנותו כלפי התושבים ורומסים את אמון הציבור בהם.