איכות השלטון בקריאה לראש הממשלה: להשיב לאלתר את כלל השופטים למושבם כחברי הוועדה בפרס ישראל

איכות השלטון בקריאה לראש הממשלה: להשיב לאלתר את כלל השופטים למושבם כחברי הוועדה בפרס ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לראש הממשלה לשוב בו מהחלטתו ולהשיב את שלושת השופטים למושבם בועדת פרס ישראל לספרות ולקולנוע ולהתיר לכל השופטים שהתפטרו לשוב ולכהן כחברי הוועדות השונות.
בפנייה ליועמ"ש מדגישה התנועה כי התערבות ראש הממשלה במינויים ערב בחירות בעייתית
בעקבות החלטת ראש הממשלה, בכובעו כשר החינוך שלא לאשר את מינוייָם של שלושה מחברי ועדות השופטים בפרס ישראל ללא נימוקים רישמיים, פנתה היום (יום ד') התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה וליועמ"ש.
התערבות זו, שאינה נהוגה במחוזות פרס ישראל, הובילה לגל התפטרויות של חברי ועדות פרס ישראל השונות, ועד כה התפטרו, למיטב ידיעת התנועה, למעלה מ-6 שופטים במחאה על ההחלטה. כך, הלכה למעשה, כרבע ממספר חברי ועדות פרס ישראל אינם מכהנים עוד, זאת כשהפרס עתיד להיות מוענק ביום העצמאות הקרוב.
ועדות מקצועיות אלו, אשר מקבלות החלטותיהן בהתבסס על שיקולים מקצועיים ואומנותיים גרידא, מחייבות עצמאות מלאה. זאת, על מנת להבטיח לפרס ישראל את הנופך הממלכתי המלווה אותו מראשית ימי המדינה. לא בכדי נקבע בסעיף כ"ב לתקנון פרס ישראל כי נציג שר החינוך אמנם ישתתף בישיבות הוועדות, אך ללא זכות הצבעה, שהרי המדובר בהחלטה הנעדרת שיקולים לבר-מקצועיים.
זאת ועוד, תקנון פרס ישראל קובעים כי ועדה לא תקבל החלטה אלא בפה-אחד, וכי השר רשאי שלא לקבל את המלצת הוועדה. בנסיבות אלו, התנועה סבורה כי ההחלטה לבטל מינוי של שלושה שופטים משתי ועדות שונות הינה, על פניו, התערבות מיותרת שפוגעת ללא צורך ביוקרתו של פרס ישראל, ותו לא.
חוסר הסבירות של ההחלטה משתכלל אף לחוסר סמכות, זאת נוכח העובדה כי מדינת ישראל נמצאת בימים אלו בתקופת בחירות, בהן נדרשת "רגישות מיוחדת" בכל הנוגע למינויים. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה מגבילה את הדרג הפוליטי מלהתערב במינויים. החלטת ראש הממשלה לא לוותה בנימוקים ולכן איננה עומדת ברף הגבוה הנדרש ומן הראוי כי תבוטל.
עו"ד דניאל דושניצקי, התנועה לאיכות השלטון: "דווקא ההחלטה על פרס ישראל, שמוענק ביום העצמאות של מדינת ישראל, נכון כי תלווה בעצמאות מוחלטת מן הדרג הפוליטי, הן בימי בחירות והן על דרך הכלל"