עתירת חופש מידע כנגד משרד התשתיות בבקשה למסירת מידע הנוגע להארכת רישיונות מאגרי הגז

עתירת חופש מידע כנגד משרד התשתיות בבקשה למסירת מידע הנוגע להארכת רישיונות מאגרי הגז

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (יום ה) לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד משרד התשתיות הלאומיות בבקשה להורות על מסירת מידע לידי התנועה הנוגע להארכות רישיונות הגז של מאגרי "רות C" ו"אלון D"
התנועה לאיכות השלטון עתרה היום, יום ה, לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים וכנגד הממונה על חופש המידע במשרד בבקשה להורות למשרד למסור מידע ומסמכים.
בין המסמכים אותם מבקשת התנועה: רישיון חיפוש הנפט/גז "רות C" ו"אלון" המקורי; פירוט מה מתוך תוכנית העבודה ברישיונות בוצע על ידי בעלות הרישיון ומה היו הקריטריונים לפיהם הוחלט אילו רישיונות יוותרו בידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י ואילו יוחזרו לידי המדינה.
התנועה מבקשת מבית המשפט להורות למשרד התשתיות להשיב בהקדם ולקיים דיון דחוף בעתירה המנהלית, זאת נוכח קיומה של עתירה נוספת שתלויה ועומדת בבג"ץ כנגד ההחלטה להאריך את הרישיון "רות C" וחשיבות הנחתו של המידע והמסמכים המבוקשים בפני בית המשפט העליון.
לעמדת התנועה, נפלו כשלים מהותיים בהתנהלותו של הממונה על הנפט ומשרד התשתיות בעת חלוקת הרישיונות והחזקות, פגמים אשר הובילו למציאות בה אט-אט, בניגוד לחוק ולאינטרס הציבורי, קם לו מונופול עצום מימדים בענף הגז.
בין הכשלים אותה מציינת התנועה בעתירה, נמצאים כשלי משרד התשתיות והממונה על הנפט כאשר לדעת התנועה משרד התשתיות, במעשה ובמחדל, אפשר לשתי בעלות הרישיון לרכז בידיהן מספר רב של רישיונות, העלים עין מהתנהלות שאפשרה לשותפות ליצור מציאות הנוחה להן ופעל בהתאם ללוחות הזמנים המשרתים את השותפות ולכאורה לא בהתאם לדין. ההתנהלות הכושלת של משרד התשתיות כוללת בין היתר – מתן רישיונות החיפוש החורג מהמותר בחוק; עיכוב רב בהכרזת תגלית על מאגר לוויתן; מחדלים בשטר החזקה שניתן למאגר "לוויתן"; התעלמות מהממונה על ההגבלים העסקיים.
משרד התשתיות, נמנע מלהפעיל את סמכויותיו לטובת הציבור, וממחדליו עולה החשש כי רתם הוא את עצמו לטובת בעלות הרישיון. כל אלו מחייבים בדיקה מדוקדקת של החלטות הממונה על הנפט להאריך את הרישיונות, וזה הטעם שבגינו הוגשה העתירה.