חשש להפרת חובת הגילוי הנאות ע"י בנק הפועלים ובנק המזרחי

חשש להפרת חובת הגילוי הנאות ע"י בנק הפועלים ובנק המזרחי

02/03/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לממונה על חופש המידע בבנק ישראל בבקשה לקבלת מידע אודות ההפרשות והחשיפה המשפטית בה מצויים בנק הפועלים ובנק המזרחי מתוך חשש כי הבנקים הפרו את חובת הגילוי הנאות כלפי ציבור המשקיעים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לבנק ישראל בעקבות פרסומים על החלטת המפקח על הבנקים בעניין בנק הפועלים ובנק מזרחי, לפיה לא יחויבו לגלות את מלוא המידע על ההפרשות ועל החשיפה המשפטית בה הם מצויים נוכח חקירת רשויות המס בארה"ב. לפיכך עולה חשש כי הבנקים הפרו את חובת הגילוי הנאות כלפי ציבור המשקיעים בשוק ההון, עקרון היסוד עליו מושתתים דיני ניירות הערך ומשמעותו: מסירת מידע מלא אודות החברה.
עמדת התנועה לאיכות השלטון היא כי חובת הגילוי הנאות חלה על כל מידע שעשוי להיות מהותי למשקיע סביר. מטרת הגילוי הנאות לספק בסיס מידע נאות למשקיעים כדי לקבל החלטות רציונאליות לגבי השקעותיהם, במיוחד בהתחשב באופיים המורכב של ניירות ערך. בנוסף, גילוי נאות בדיני ניירות ערך עוזר לשקף את ערכו האמיתי של המוצר בשוק, ומחזק את אמון הציבור בשוק ההון בשל שקיפות ומסירת מידע מלא. בהתאם, תקנות דיני ניירות ערך לדוחות תקופתיים ומיידיים קובעות את הנסיבות בהן על תאגידים מדווחים לגלות מידע למשקיעים.
נוכח הדברים, מבקשת התנועה לאיכות השלטון מבנק ישראל את הנתונים העובדתיים אשר הוצגו בפני המפקח בטרם קבלת ההחלטה לאשר את אי-גילוי המידע ונוסח הוראת החוק המסמיכה, אשר מכוחה העניק המפקח את האישור. התנועה ביקשה מסמכים נוספים ובהם מידע על אודות הליך קבלת ההחלטה וכל תיעוד בדבר פעולות שנעשו על מנת לתאם את מתן האישור בין המפקח.