שקילת שיקולי תחרות ויוקר מחייה במסגרת בחינת האכרזה על תקן 5418 (הידלקות מזרנים) כעל תקן רשמי

שקילת שיקולי תחרות ויוקר מחייה במסגרת בחינת האכרזה על תקן 5418 (הידלקות מזרנים) כעל תקן רשמי

04.03.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הכלכלה והבהירה כי בכוונתה לעקוב אחרי הליך קבלת ההחלטות במשרד הכלכלה בכל הנוגע לתקן 5418 (הדלקות מזרנים) ולוודא כי שר הכלכלה שוקל את השפעות התחרות במשק ויוקר המחיה.
בחודש פברואר האחרון, הגישה התנועה לאיכות השלטון בקשה להצטרף במעמד "ידידת בית המשפט", להליך שעניינו אכרזת שר הכלכלה על תקן 5418 כעל תקן רשמי. במסגרת בקשת ההצטרפות, טענה התנועה כי נפלו שני פגמים מהותיים בהליך האכרזה על התקן – לא נשקלו שני שיקולים חיוניים שעניינם הגברת התחרות במשק והפחתת יוקר המחייה; וההליך בכללותו לא נערך על פי קריטריונים קבועים, ברורים ושקופים.
ביום 26.2.2015 התקיים הדיון בתיק בבית המשפט העליון. במהלך הדיון, בהתייחס לבקשת ההצטרפות של התנועה, הצהיר בא-כוח המדינה, עו"ד רועי שוויקה, כי שר הכלכלה ישקול גם את היבטי ההשפעה על התחרות במשק ועל יוקר המחייה, בטרם יחליט באופן סופי האם להכריז על רשמיותו של "מבחן הלהבה הגלויה".
הצהרה זו קיבלה ביטוי בהחלטה שקיבלו השופטים א' רובינשטיין, י' עמית, ו-ע' ברון בתום הדיון: "התנועה לאיכות השלטון ביקשה להצטרף מהיבט התחרות שלשיטתה על השר לשקול אותו בצד שיקולי הבריאות והבטיחות. בא כוח המדינה הצהיר כי השר ישקול שיקולי יוקר המחיה ומשמעות התקן לגביהם וחזקה על השר כי יעשה כן. בנסיבות אלה, עם שרשמנו לפנינו את עמדת התנועה לאיכות השלטון, איננו רואים צורך בצירופה".
נוכח האמור, מבקשת התנועה לאיכות השלטון להבהיר לשר בנט כי בכוונת התנועה לעקוב אחר הליך קבלת ההחלטות במשרד הכלכלה בכל הנוגע לתקן 5418, ולוודא כי שר הכלכלה אכן שוקל במסגרתו את השפעותיו התחרות במשק ועל יוקר המחייה. על מנת לשקול שיקולים אלה, אין די בכך שאלה יצוינו כלאחר יד וירשמו בפרוטוקול. שקילתם מחייבת לבחון, הלכה למעשה, את רמת התחרות בענף המזרונים, על יסוד תשתית עובדתית מלאה ומבוססת.
ציפיית התנועה הינה כי במסגרת הליך קבלת ההחלטות, יוצגו בפני השר נתונים עובדתיים בדבר מאפייניו של ענף המזרנים (אחוז הייבוא ומידת ריכוזיותו); ההשלכות המשוערות של התקן על היצרנים, על היבואנים ועל המשווקים השונים (בחלוקה לגדולים/קטנים); השפעות התקן על מחירי המוצרים לצרכנים בפרט, ועל יוקר המחייה ככלל; וכיוצ"ב.
דומה כי עד היום כלל לא נלקחו בחשבון שיקולי תחרות ויוקר מחייה במסגרת הליך האכרזה על תקן 5418 כעל תקן רשמי. היעדר שקילת שיקולים אלה הינה מטרידה במיוחד על רקע מאפייניו של ענף המזרנים, שהינו ענף ריכוזי המתאפיין בייבוא מועט.