מרכז הקליטה במבשרת ציון – איך עברה הקרקע ללא מסמכים

מרכז הקליטה במבשרת ציון – איך עברה הקרקע ללא מסמכים

19.03.2015
בהמשך לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, ביום ראשון 15.3.15 אמורה הייתה רשות מקרקעי ישראל להציג מידע ומסמכים הנוגעים לעסקאות שנעשו בשטח של מרכז הקליטה במבשרת ציון | אלא שברגע האחרון הודו ברמ"י כי המסמכים המבוקשים כלל לא קיימים
רקע
במהלך השנה האחרונה, פרסמה החברה לניהול קופת התמלוגים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית מכרז בסך 250 מליון ₪ למכירת 93 המבנים המהווים את מרכז הקליטה של מבשרת ציון. מבנים אלו הושכרו לחברה פרטית בשם "אנקופ גרופ", אשר בתורה השכירה אותם למשרד העלייה והקליטה ולסוכנות היהודית, המפעילים את מרכז הקליטה המאוכלס בידי עולים חדשים מאתיופיה.
בעקבות שאלות אשר עלו בנוגע להליך העברת השליטה בקרקע מידי הסוכנות היהודית לידי החברה לניהול קופת התמלוגים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית, פנתה התנועה לאיכות השלטון לרשות מקרקעי ישראל בבקשה כי יעביר לידיה פרטים הנוגעים למקרה לפי חוק חופש המידע. התנועה דרשה לקבל את ההסכמים הקיימים בדבר הליך העברת הבעלות על הקרקע, כדי לבחון האם ההליך נעשה באופן חוקי.
ביום ראשון, 15.3.15 אמור היה להתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בעניין מכרז מרכז קליטה במבשרת ציון. בדיון אמורים היו לחשוף את הפרוטוקולים וההסכמים בדבר הליך העברת הבעלות על הקרקע, בכדי לבחון האם נעשה הליך חוקי, או שמא התרחש דבר פסול. אלא שברגע האחרון הדיון נדחה בשל הודאת רמ"י כי כלל לא קיימים אצלם מסמכים כאלה.
הסיבה לעתירה הייתה פניית התנועה לרשות מקרקעי ישראל בבקשה לחשוף את המסמכים והפרוטוקולים של ישיבות הוועדות אשר החליטו על שינוי הייעוד בקרקע. משלא נענתה התנועה, הוגשה עתירה לבית המשפט לחשיפת המסמכים.
התנועה לאיכות השלטון ביקשה להעביר 10 מסמכים מרשות מקרקעי ישראל, בניהם פרוטוקולים של ישיבות פנימיות, אשר במהלכן הוחלט על העברת הזכויות על הקרקע ועל שינוי היעוד ממרכז קליטה ליעוד מגורים, אלא שבפועל המסמכים לא הועברו.
הנתון החדש המורה על כך שלא יתקיימו דיונים על העברת הזכויות בקרקע ועל שינוי היעוד שלה, מעלה שאלה חשובה – כיצד יתכן שמהלך אשר מעביר קרקע יקרה כל כך לידיים פרטיות, היכולות להרוויח עליה הון עתק, נעשה למעשה ללא דיונים ולא פרוטוקולים.