איכות השלטון למבקר המדינה: יש להחמיר עם מפלגות אשר השתמשו בכספי ציבור למימון קנסות

איכות השלטון למבקר המדינה: יש להחמיר עם מפלגות אשר השתמשו בכספי ציבור למימון קנסות

24.03.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג') למבקר המדינה בבקשה להחמיר עם מפלגות אשר עשו שימוש בכספי ציבור לצורך מימון קנסות שנתקבלו בתקופת הבחירות.
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ג'), למבקר המדינה בבקשה להחמיר עם מפלגות אשר השתמשו בכספי ציבור לצורך מימון קנסות. במהלכן של מערכות בחירות נודעת התופעה של פרסום מודעות תעמולת בחירות באופן המנוגד להוראות החוק. כך מימון כספי בחירות מופנה לפעילות הנוגדת את הוראות החוק ולעיתים לתשלום קנסות כתוצאה מכך ואף להוצאות משפטיות. המבקר התייחס בעבר לתופעה בדוח ביקורת מיוחד מפברואר 2014 ובו הזהיר כי לא ינהג בסבלנות כלפי מפלגות שהפרו הוראות דין ובשל כך נאלצו לשלם קנסות. האזהרות נגעו למימון פעילות פרסום מודעות ושלטים כחלק מתעמולת הבחירות לכנסת המהווה הפרה של הוראות הדין וכן תשלום קנסות בגין פעילות זו.
לבדיקת התנועה, על אף ההזהרות במסגרת דוח המבקר-בחירות, לא נמצא שחיובים בגין קנסות הובילו לקביעה כי דוח הוצאות של סיעה אינו חיובי. עוד עולה, כי גם במספר דו"חות קודמים על הוצאות סיעות במערכות בחירות קודמות, לא הייתה קביעה של דו"ח כשלילי מטעמים אלה.
בבסיס הצורך לפעול בתקיפות כנגד פעילות הנוגדת הוראות דיני הבחירות עומדות מספר מטרות חשובות בניהן השאיפה לשוויון בין הרשימות המתמודדות והגנה על חזות פני העיר ועל ערכים אסתטיים ובטיחותיים. כמו גם הדרישה, שצריכה להיות בלתי מתפשרת, בכל הנוגע למילוי הוראות הדין ממי שמבקשים לכהן כמחוקקי ישראל כפי במופיע בדוח המבקר 2014: "על הסיעות אשר מתמודדות על הזכות ליטול חלק בחקיקת חוקי המדינה לעשות כל שביכולתן על מנת להימנע מפעילות בניגוד לחוקיה, וממילא מהצורך בתשלום קנסות בגין פעילות מעין זו….". עוד מופיע בדוח גינוי להתנהלות זו "… אין זה ראוי כי כספי ציבור המתקבלים על ידי הסיעות בנאמנות ישמשו בעצם למימון פעילות המהווה הפרה של הוראות הדין. אשר על כן, להבא אם יתגלו מקרים בהם סיעה עשתה שימוש במימון הממלכתי להוציא הוצאות בגין פעולות המנוגדות לדין, ייקבע בנסיבות המצדיקות זאת, כי הוצאות כאמור אינן הוצאות תקינות וכי הדוח של אותה סיעה אינו חיובי…".