עיריית ת"א אישרה מחדש זכויות בנייה של 47 אלף מ"ר תמורת פינוי הדולפינריום

עיריית ת"א אישרה מחדש זכויות בנייה של 47 אלף מ"ר תמורת פינוי הדולפינריום

01.04.2015
התנועה לאיכות השלטון הופיעה בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כי העברת מתחם הדולפינריום היא בעצם מתנה בשווי של מאות מליוני שקלים שמעבירה עיריית תל אביב ליזמים, וזאת על חשבון התושבים. נוכח הדברים, קראה התנועה לעיריית תל אביב שלא לאשר את הסכם העברת המתחם
הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב אישרה מחדש את תוכנית חילופי השטחים, במסגרתה תמורת פינוי מתחם הדולפינריום, יקבלו הבעלים שטחים חלופיים מזרחית לרחוב הרברט סמואל ובהם זכויות לבניית שני מגדלים ומספר בניינים נוספים. סך זכויות הבנייה, בייעוד מגורים, מלונאות, ומסחר, עומד על כ-47,000 מ"ר.
אולם, את הוראות האיחוד והחלוקה שנלוו לתוכנית, במסגרתה אמור היה להימסר לידי בעלי המתחם דאז יוסף בוכמן שטח חלופי ובו זכויות למעלה מ-40 אלף מ"ר מעברו המזרחי של רחוב הרברט סמואל, החליטה הוועדה המחוזית לבטל, ולהחזיר את הנושא לתכנון מחודש בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של עיריית תל אביב, אשר תגבש טבלת הקצאת זכויות חדשה. בנוסף קבעה הוועדה כי עד שלא תתקבל תוכנית איחוד וחלוקה חדשה – בהסכמה או שלא בהסכמת בעלים – לא ניתן יהיה להוציא היתירי בניה מכח התוכנית.
עיריית תל אביב דנה בתוכנית האיחוד והחלוקה, אולם טבלת הקצאת הזכויות נותרה בדיוק כשהייתה. עמדת התנועה היא כי בביטול התוכנית והשבתה לדיון מחודש בעירייה על ידי הוועדה המחוזית, היה משום אמירה שהעברת זכויות בנייה כה מאסיבית על קרקעות מדינה לידי יזם פרטי, אינה מקובלת.
התנועה קראה לוועדה שלא לאשר את התוכנית בטענה כי מדובר במתנה בשווי מאות מיליוני שקלים שתועבר ליזמים על חשבון הציבור. במהלך הדיון הציגה עו"ד יעל קריב-טייטלבאום חוות דעת שמאית שנערכה עבור התנועה לפני חצי שנה, לפיה שווי שטח הדולפינריום שבו מחזיקים היזמים הוא 42 מיליון שקל בלבד, ואילו שווי המגרשים שיימסרו בתמורה, על זכויות הבניה הנרחבות בהם, גבוה פי 31 ועומד על מיליארד ו-313 מיליון שקלים: "יש פה מתנה לא סבירה שנותנות עיריית תל אביב ומדינת ישראל. אמנם היזם יידרש לשלם 50% מהשווי היטלי השבחה לעירייה, ואחוז נוסף מהשווי כדמי היתר למינהל, וגם אז, עדיין יישאר בידיו רווח של כמה מאות מיליוני שקלים".